Provincie Brabant geeft ontheffing aan FlixBus

FlixBus Eindhoven-Antwerpen/Brussel

De Gedeputeerde Staten in Noord-Brabant hebben langeafstandsvervoerder FlixBus toch toestemming gegeven om vervoer te verzorgen in de provincie. Eerder had de provincie een aanvraag voor vervoer tussen Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven Airport nog afgewezen vanwege de concurrentie die dit zou vormen voor vervoerders Arriva en Hermes. Maar dit besluit is teruggedraaid na een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Het College oordeelde dat een ontheffing alleen geweigerd mocht worden als er voldoende gelijkenis bestaat tussen het vervoer van FlixBus en Hermes en als daardoor het risico bestaat dat er afbreuk wordt gedaan aan de concessie. Omdat FlixBus vervoer op lange afstand wil aanbieden tussen de Randstad en het vliegveld, is daar geen sprake van.

Redenering provincie

De provincie besloot eerder om geen ontheffing te verlenen omdat het doel van de OV-concessie is om de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant te verbeteren. Arriva en Hermes rijden dus niet alleen op op routes met veel reizigers waar de reizigersopbrengsten hoog zijn, maar ook op lijnen waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. Door alleen te rijden op winstgevende lijnen, zou FlixBus die winstgevendheid kunnen bedreigen.

Nu mag FlixBus op acht routes toch gaan rijden, waaronder de trajecten Den Haag – Rotterdam – Eindhoven Airport – Eindhoven Station en Zandvoort – Haarlem – Amsterdam – Eindhoven Airport – Eindhoven Station – Roermond en Almere – Amsterdam Bijlmer – Kaatsheuvel (Efteling) – Brussel. Gedeputeerde Christophe van der Maat noemt dit ‘geen makkelijke kwestie’, maar zegt ook blij te zijn om een ontheffing te kunnen geven aan de aanbieder van langeafstandsbussen.

Oneerlijke concurrentie

Van der Maat: “We willen heel graag dat onze reizigers meer opties hebben om mee te kunnen reizen, maar we moeten ook waken voor oneerlijke concurrentie. We stellen aan onze concessie-vervoerders bijvoorbeeld hoge eisen als het gaat om schone voertuigen, toegankelijkheid van de bussen en een uniform betaalsysteem. Die eisen kunnen we niet stellen aan commerciële partijen.”

Er is dus een afweging gemaakt tussen de belangen van de reizigers en de belangen van de huidige vervoerders. Het aanbod voor reizigers verbetert hierdoor, maar er zijn wel maatregelen genomen om tegen te gaan dat de vervoerders benadeeld worden. “Om te voorkomen dat de concessie-vervoerders omzet mislopen is het voor Flixbus niet toegestaan dat reizigers bijvoorbeeld bij Eindhoven Station instappen en bij Eindhoven Airport weer uitstappen. Voor die routes zijn al prima buslijnen beschikbaar. Al met al is de reiziger hier het beste mee bediend.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Provincie Brabant geeft ontheffing aan FlixBus”

John rdam|23.09.18|14:37

En zo pikt Flixbus met salamitactiek overal in Europa de winstgevende krenten uit de pap van het openbaar vervoer. Het lijkt Teresa May wel, met haar cherry picking voorstellen aan de EU.

kees boer|21.09.18|21:13

Het zou mooi wezen dat Eindhoven ook enkele internationale Flixbusverbindingen met regelmaat met het buitenland krijgt al dan is het maar tot Turnhout maar ook met name Antwerpen en ook Keulen gezien ook de vijfde stad van Nederland geen enkele internationale treinverbinding heeft [afgezien van een omgeleide ICE]