Elektrische stadsbussen van Mercedes-Benz

eCitaro’s voor Duitse steden dragen bij aan aantrekkelijker OV

Ook in steeds meer Duitse steden worden dieselbussen vervangen door elektrische varianten voor een beter milieu en een schonere stad. Mercedes-Benz mocht deze week de eerste elektrische bussen voor de steden Mannheim en Heidelberg leveren aan vervoerder Rhein-Neckar-Verkehr (RNV). Het gaat om drie bussen die vanaf het einde van deze maand dagelijks circa 200 kilometer zullen afleggen.

Algemeen directeur bij rnv, Martin in der Beek, noemt de elektrificatie van de busvloot een belangrijk doel voor het bedrijf omdat dit het mogelijk maakt om op een moderne, milieuvriendelijke en duurzame manier te opereren. “Onze stadstreinen rijden al meer dan 100 jaar elektrisch. Nu moeten we ook hetzelfde doen voor onze bussen. De Mercedes-Benz eCitaro geeft onze bussen een compleet nieuw voorkomen en zorgt voor minder luchtvervuiling in de gebieden waar RNV rijdt.”

Route

De eerste elektrische bus rijdt in Heidelberg van het centraal station via Seegarten en Karlsplatz naar het treinstation in Altstadt. Die bus rijdt elke twintig minuten over de route van vier kilometer lang. In Mannheim zal één eCitaro de route afleggen tussen het treinstation in Käfertal en het Franklin District, een deel van de stad waar vroeger Amerikaanse soldaten waren gelegerd. De andere bus pendelt tussen het Platz der Freundschaft en het Taylor-industrieterrein.

“De eCitaro geeft een nieuwe betekenis aan het conventioneel gestuurd busvervoer en staat voor ons symbool voor toekomstgericht lokaal openbaar vervoer”, meent Till Oberwörder, die aan het hoofd van Daimler Buses staat. “Een holistische benadering is erg belangrijk voor ons. Daarom hebben we een uitgebreid pakket samengesteld, dat bestaat uit het voertuig, laadmanagement en overleg waarmee we het transportbedrijf ondersteunen bij zijn inspanningen om zijn bussen te elektrificeren.”

Burgemeester

Ook de burgemeesters van beide steden zijn te spreken over de komst van de milieuvriendelijke bussen. “De elektrificatie van onze bussen is een belangrijke mijlpaal op het pad richting een schonere stad en zal het lokale OV veel aantrekkelijker maken”, aldus burgemeester Peter Kurz van Mannheim. “Dit is een belangrijke stap voor emissievrij OV en een klimaatslimme stad. We hopen dat de productie van deze bussen dus een oppepper krijgt”, vult zijn collega van Heidelberg aan.

De eCitaro’s zijn uitgerust met een batterijcapaciteit van 243 kilowattuur. Zes batterijpakketten worden op het dak van de bus geplaatst en nog eens vier achter in de bus, waar ook in dieselbussen het aandrijfsysteem is gelegen. De bussen worden gedurende de dag bijgeladen door snelladen, omdat het anders niet mogelijk is om dagelijks zeker 200 kilometer af te leggen met de voertuigen. Mercedes-Benz helpt de vervoerder bij de operatie van de bussen, ook nadat de bussen en infrastructuur is aangeschaft.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.