Reiziger bushalte

Forse stijging aantal busreizigers in Haarlem/IJmond

Het aantal busreizigers in de regio Haarlem/IJmond is in de afgelopen twee jaar met 21 procent toegenomen. Dit is onder meer te danken aan een hoogwaardige busverbinding, hogere frequenties in de spitsuren en extra lijndiensten. Hierdoor sluit het aanbod tegenwoordig beter aan bij de wensen van de reiziger en kiezen meer mensen voor de bus, meent de provincie Noord-Holland.

Overigens is er wel een duidelijk verschil te zien in het busgebruik aan de noordelijke en zuidelijke kant van het Noordzeekanaal. Buslijnen in het zuiden zijn beduidend succesvoller dan die in het noorden. Een van de verklaringen daarvoor zou kunnen zijn dat de aansluiting tussen bus en trein niet overal optimaal is.

Stimulans busvervoer

In oktober 2018 reisden er ruim 100.000 meer reizigers dan in oktober 2016. Volgens Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit in de provincie Noord-Holland, is de toename een signaal dat ze goed bezig zijn in de regio Haarlem/IJmond. “Een mooi resultaat in twee jaar tijd. Fijn dat het nieuwe aanbod van het busvervoer zo veel nieuwe reizigers oplevert.”

Het busvervoer in de regio heeft een stimulans gekregen door de vrije busbaan tussen Haarlem en Velsen en twee nieuwe R-netlijnen. Bovendien is in september 2017 de nieuwe OV-concessie Haarlem/IJmond van start gegaan, wat er onder andere toe heeft geleid dat er meer bussen rijden in de spits. Door die hogere frequentie maken nu meer reizigers gebruik van de bussen tussen IJmuiden en Haarlem en tussen IJmuiden en Amsterdam-Sloterdijk.

Aansluiting treinen

Hoewel het busgebruik flink in de lift zit, is dus niet overal groei op te merken. Aan de zuidelijke kant van het Noordzeekanaal kiezen reizigers vanwege langdurige werkzaamheden vaak voor een alternatief. De grootste problemen bevinden zich echter op lijnen in Beverwijk, Heemskerk en Velsen-Noord. Hier wordt het busvervoer volgens de provincie wellicht gehinderd door het wegvallen van de intercity’s op de lijn Haarlem – Beverwijk – Alkmaar.

“Er rijden nu alleen Sprintertreinen op dit traject en de aansluiting daarvan op de buslijnen vinden reizigers minder aantrekkelijk. Dit is op alle buslijnen te merken, maar vooral op lijn 78 tussen Beverwijk en Wijk aan Zee. Op deze lijn hebben de bus en trein niet altijd een goede aansluiting op station Beverwijk NS.” Verder zijn de gevolgen van de langdurige sluiting van de Velsertunnel nog te voelen in het busgebruik, vooral bij lijn 74 tussen IJmuiden – Beverwijk – Heemskerk.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.