Maken autonome shuttles het OV aantrekkelijker?

De provincie Zuid-Holland voert komend jaar met vervoerder Arriva een pilot uit met zelfrijdende minibusjes. Verder zijn de gemeenten Noordwijk en Katwijk, ESA ESTEC, Future Mobility Network en Rebel Automated Shuttles hier ook bij betrokken. Het experiment moet onder andere antwoord geven op de vraag of zelfrijdende shuttles het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker kan maken.

De partijen ondertekenden dinsdag een intentieverklaring om gemaakte afspraken te bekrachtigen. “Wij denken dat zelfrijdende shuttles in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in het vervoer van reizigers van en naar OV-knooppunten”, aldus de Zuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen. “Op die manier kunnen we op lange afstanden volstaan met directe verbindingen, zonder omrijden. Dat we dit bij ESA ESTEC doen laat zien dat we trots zijn op ons Spacecluster in Zuid-Holland”.

Opzet pilot

De proef wordt opgezet in twee fases, waarbij de voertuigen eerst alleen op het terrein van ESA ESTEC (het European Space Research and Technology Centre) in Noordwijk zullen rijden. In de tweede fase van de twee jaar durende proef gaan de busjes ook op de openbare weg rijden tussen bushalte Schorpioen en ESA ESTEC. Het voordeel aan deze opzet is dat er eerst ervaring kan worden opgedaan met rijden in een afgesloten omgeving. Bovendien is de openbare weg in de omgeving relatief overzichtelijk. Overigens zullen de bussen eerst getest worden in het Researchlab Automated Driving in Delft.

Volgens de provincie wordt bij het experiment een ‘leren door te doen’-benadering aangehouden. Voorafgaand aan de proef zijn namelijk leervragen geformuleerd. Maken zelfrijdende shuttles het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker? Bieden zij reizigers een makkelijke en snelle service? Kunnen we ervaring opdoen met zowel de techniek als de exploitatie van zelfrijdende shuttles? Wat is de potentie voor uitbreiding? De leerervaringen uit de pilot komen voor iedereen beschikbaar.

Openbaar vervoer

In eerste instantie moet deze proef het ruimtecentrum beter bereikbaar maken. Maar de provincie wil ook testen of dit soort bussen op andere plaatsen kunnen worden ingezet voor een betere bereikbaarheid met zowel openbaar vervoer als eigen vervoer. Autonome voertuigen zouden het OV bovendien efficiënter en aantrekkelijker kunnen maken.

Het is de tweede pilot met zelfrijdende bussen die voor dit jaar is aangekondigd in de Zuid-Hollandse provincie. HTM wil namelijk een bus zonder chauffeur laten pendelen tussen OV-halte Leyenburg die ligt aan de Leyweg en het HagaZiekenhuis in Den Haag. Voor HTM is deze proef een mogelijkheid om ervaring op te doen met zelfrijdende bussen, om zo last mile-oplossingen met autonome voertuigen verder te ontwikkelen en realiseren.

Lees ook:

HTM stuurt zelfrijdende bus in 2019 de weg op

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Maken autonome shuttles het OV aantrekkelijker?”

Thomas Monsma|26.02.19|11:39

Misschien kan ook naast de verkeersveiligheid ook de sociale veiligheid bekeken worden van de passagiers in het voertuig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.