Presentatie elektrische bussen Assen

Ook streeklijnen in Groningen en Drenthe elektrisch

In de provincies Groningen en Drenthe gaan eind dit jaar zestig elektrische bussen rijden op streeklijnen. In totaal zal vervoerder Qbuzz met ingang van de nieuwe concessie met 164 elektrische bussen rijden en dit betekent dat een aanzienlijk deel van de vloot duurzamer zal worden. Met name omdat de rest van de bussen op de synthetische biodiesel HVO gaat rijden.

“Het is heel bijzonder dat naast de stadslijnen ook in het streekvervoer een flinke vloot elektrische bussen gaat rijden”, vertelde gedeputeerde Henk Brink maandag bij de demonstratie van de nieuwe bussen. “De 60 elektrische bussen hebben een zodanig groot batterijpakket dat ze alleen ’s nachts op de stalling hoeven te worden opgeladen. Met één zo’n lading kunnen ze vervolgens de geplande streeklijnen rijden totdat ze ’s avonds weer in de stalling aan de lader gaan.”

Elektrisch, HVO en waterstof

De stadslijnen in Emmen, Assen en Groningen zullen worden afgelegd met elektrische VDL-bussen, terwijl er nieuwe Heuliez-bussen komen op de Qlink-lijnen 1, 2, 3, 4 en 5. Ebusco levert de streekbussen. Bovendien is het de bedoeling om in 2020 zeker twintig en misschien zelfs dertig waterstofbussen aan te schaffen. De andere bussen, grotendeels bussen van Mercedes en Setra en de Van Hool-dubbeldekkers, rijden dus op HVO. Dit is niet zero-emissie, maar hiermee wordt wel een grote besparing in CO2-uitstoot bereikt.

Hiermee willen de twee provincie nieuwe standaarden zetten op het gebied van duurzaamheid in het openbaar vervoer, passend bij de ambitieuze energieagenda van het noorden. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: “Deze aanpassingen aan het openbaar vervoer, die nu stevig gericht zijn op duurzaamheid, passen geheel binnen de energietransitie die we in het Noorden nastreven. Onze ambitie is om als Noordelijke provincies hierin een cruciale rol te vervullen.”

Training chauffeurs

De eerste bussen zullen kort na de zomer geleverd worden, waarna gestart kan worden om chauffeurs te leren hiermee om te gaan. “We kijken natuurlijk niet alleen naar de bussen zelf, maar naar de hele bedrijfsvoering”, aldus directeur Gerrit Spijksma van Qbuzz. “Zo traint en monitort Qbuzz het zuinig rijden en zorgt Qbuzz ervoor dat ze haar hele bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk inricht.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.