bus Qbuzz, Emmen, Drenthe,

Helft OV Groningen en Drenthe financieren uit reizigersinkomsten niet gelukt

De doelstelling om 51 procent van het OV in Groningen en Drenthe te financieren uit reizigersopbrengsten is in 2018 niet gehaald. In totaal werd een kostendekkingsgraad behaald van 49,3 procent, blijkt uit jaarstukken van 2018 en de begroting voor 2020 van het OV-bureau Groningen Drenthe. Ook is het aantal reizigerskilometers licht afgenomen, maar dat wordt verklaard door de negen stakingsdagen in 2018 en het mooie weer in de zomer. 

Voor 2020 was eigenlijk al afgesproken dat 52 procent van het OV bekostigd zou moeten worden door kaartverkoop, maar dat wordt naar beneden bijgesteld naar slechts 50 procent. Er zijn twee redenen om minder inkomsten te verwachten.

Ten eerste komt er naar verwachting minder geld binnen uit Den Haag uit de opbrengsten van de OV-studentenkaart. Daarnaast is de verwachting dat er minder zal binnenkomen doordat  in geen enkele bus straks nog contant kan worden betaald en een rit met een OV-chipkaart is goedkoper dan een reis met een papieren kaartje. “Voor de langere termijn (2020-2030) streeft het OV-bureau ernaar om de kostendekkendheid te verhogen, onder meer door meer gebruik van de bus en daarmee hogere reizigersopbrengsten.”

OV-bureau Groningen-Drenthe

Volgens het OV-bureau zijn er verschillende oorzaken die zorgden dat de betere kostendekkingsgraad niet gehaald werd. Er moesten onder andere meer lasten worden verantwoord in 2018 dan vooraf was begroot. Dan gaat het bijvoorbeeld om het ontwikkelbudget, de ondersteuning bij de aanbesteding en opbrengsten van het kleinschalig OV. Ten tweede waren er minder baten dan was begroot op het moment dat de doelstelling werd vastgesteld.

Overigens is het OV-bureau Groningen Drenthe wel financieel gezond, volgens de provincie. Er was een negatief resultaat begroot van 1,4 miljoen euro en is dat bijgestuurd naar een licht positief resultaat van 367.000 euro. Dat resultaat is behaald terwijl het aantal reizigerskilometers licht is gedaald. De reserve van het OV-bureau mag de komende jaren dalen naar 6,5 miljoen euro, terwijl die pot nu nog 10 miljoen euro bevat.

Hubtaxi

Tijdens het overleg in de provincie Drenthe werd ook even speciale aandacht gegeven aan de hubtaxi. Dit is de opvolger van de Regiotaxi en moet reizigers naar een OV-knooppunt ofwel een ‘hub’ brengen. Het is nu zo dat Publiek Vervoer onder andere de hubtaxi in opdracht van het OV-bureau uitvoert. Samen met het reguliere busvervoer en het kleinschalig OV is daardoor de dekking in het gebied tussen 07.00 en 24.00 uur 100 procent.

Maar in de praktijk wordt deze hubtaxi door reizigers slecht gevonden. Verantwoordelijke gedeputeerde Henk Brink stelt dat daar ook een rol ligt voor planners, zoals 9292. “De hubtaxi moet worden opgenomen in de app en site van 9292, maar deze site is niet van ons”,  aldus Brink tegenover RTV Drenthe.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Nieuwe mobiliteitsdiensten kunnen een aanvulling vormen op het OV, maar moeten wel gewenst en gevonden worden door reizigers. Op dat gebied kan nog veel verbeteren. Leer daarover tijdens het OV Debat.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.