Eerste zelfrijdende shuttle in drukbevolkte Nederlandse stad

HagaShuttle, zelfrijdende bus, HTM, Den Haag
Foto: HTM

Tussen de OV-halte Leyenburg en de hoofdingang van het Haga Ziekenhuis in Den Haag rijdt voortaan een zelfrijdende shuttle. Daarvoor werd op maandag het startsein gegeven door Robert van Asten, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder Mobiliteit. Het voertuig wordt de komende maanden uitgebreid getest, maar reizigers mogen er wel al gebruik van maken.

Daarmee is dit een echt ‘last mile-oplossing’, omdat het OV zo een oplossing wordt voor mensen die niet in staat zijn het laatste stukje van bushalte tot hoofdingang te voet af te leggen. Bovendien noemt Remco Derksen, directeur van de Haagse Shuttle BV, het initiatief nu al een succes. “Het testen van de techniek in een korte pilot is voor ons niet bepalend voor het succes. Wij willen denken en doen vanuit de praktijk met een langjarige operatie. Dit private initiatief is dankzij een goede samenwerking met betrokken partijen als HagaZiekenhuis, gemeente Den Haag, RDW en dankzij de subsidie van MRDH uit het programma automatisch vervoer op de last mile (AVLM) gerealiseerd.”

Uitbreiding

Het is de bedoeling dat de HagaShuttle in de zomer van dit jaar regelmatig gaat rijden en dan in ieder geval vier jaar in gebruik blijft. Maar als het aan de verschillende partijen ligt, blijft het daar niet bij. “Het is de basis voor verdere uitbreiding in ons netwerk”, aldus HTM-directeur Jaap Bierman. Er wordt dus ook nu al gekeken naar mogelijkheden om een shuttle aan te bieden in bijvoorbeeld Zoetermeer of de regio Rotterdam.

Tijdens de testperiode kijken de partijen of de techniek en de operatie werkt, maar wordt ook de psychologie van gebruikers onder de loep genomen. Zijn mensen wel bereid om in een zelfrijdend voertuig te stappen? De ervaring die nu wordt opgedaan met het autonoom rijden wil de vervoerder bovendien gebruiken om bijvoorbeeld te kijken wat de mogelijkheden zijn voor autonome trams. “Dit is een mooie innovatie die breder gebruikt kan worden”, aldus Bierman.

Privaat initiatief

De shuttle moest buiten de concessie worden opgenomen en daarom werd besloten om de Haagse Shuttle BV op te richten. De Haagse stadsvervoerder HTM bezit 50 procent van de aandelen bezit. Het restant is gelijk verdeeld tussen de Rebel Group en Future Mobility Network. Daarnaast is nauw samengewerkt met de MRDH en met het Haga Ziekenhuis.

Het voertuig is geleverd door Navya en pendelt op en neer over een paar honderd meter. De minibus scant zelf voortdurend de omgeving en rijdt volledig zelfstandig met een veilige snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. Voorlopig rijdt er voor de veiligheid altijd een steward mee die zo nodig kan ingrijpen en de minibus stil kan zetten, ondersteuning kan inroepen en ook het voertuig weer aan de gang kan krijgen als het voor veiligheidsredenen stopt. Het is de hoop dat halverwege volgend jaar een steward niet langer nodig is op het voertuig.

Toestemming

Hoewel het niet de eerste keer dat er zelfrijdende bussen worden ingezet in Nederland, is het de eerste keer dat dit gebeurt in een drukke stad zoals Den Haag. HTM verzorgt de exploitatie, inclusief het technische onderhoud en gaat de bewegingen van de minibus monitoren met hulp van fabrikant Navya.

De RDW heeft toestemming gegegeven aan de HagaShuttle. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) neemt het besluit over een ontheffing na advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) die onafhankelijk advies geeft op diverse onderdelen waaronder verkeersveiligheid, het besluit van de wegbeheerder gemeente Den Haag en een uitgebreide veiligheidsanalyse en grondige testen.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Eerste zelfrijdende shuttle in drukbevolkte Nederlandse stad”

De Waarheid|07.06.19|00:48

Als de baldadige jeugd het maar niet in de gaten krijgt

Ronald Van Onselen|04.06.19|11:48

Ik heb de shuttle nog niet gezien. Vanwege het experimentele karakter rijdt dit digitale busje onregelmatig. Belangrijk is dat het bestaande busje ook blijft rijden. Dat is van belang voor de grote parkeerplaats waar Haga-bezoekers/patienten ook worden afgezet.Het digitale busje kan/mag niet van de speciaal afgezette rijbaan naar de OV-halte afwijken en een rondje (tijdelijk?) parkeerterrein doen. Kortom de HAGA directie heeft het goed gebruikte aanvullend transport nu en later goed geregeld.

Michiel van Bokhorst|28.05.19|13:52

Paar honderd meter, dat is toch lang geen mijl? Ik dacht trouwens dat we in Nederland kilometers hadden…