Vlaamse minister Ben Weyts N-VA (Foto: ANP)

Belbus weer op zijn retour in België

Steeds minder reizigers maken gebruik van de belbussen van Belgische vervoerder De Lijn. Volgens de vervoerder komt dat met name door een nieuwe reserveringssysteem, waardoor het gemakkelijker wordt om reizigers te verwijzen naar vaste buslijnen. Zo is het niet langer noodzakelijk om deze dure, flexibele voertuigen in te zetten. Alleen al in 2018 is het aantal reizigers met 25 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder.

Dit bericht De Tijd naar aanleiding van cijfers van Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit. Eigenlijk is er al sprake van een dalend gebruik van de belbus sinds 2012. Vooral in Antwerpen en Vlaams-Brabant bleek dat er voldoende bus- en tramaanbod bestond, waardoor de belbussen helemaal niet nodig waren. In 2015 werden hier verscheidene belbusgebieden afgeschaft.

Reserveringssysteem Cover

Hoewel het aantal gebruikers van de belbus al afneemt sinds 2012, speelt volgens De Lijn dus vooral het nieuwe reserveringssysteem Cover een grote rol. Dit systeem is tussen 2016 en 2018 stapsgewijs ingevoerd. Daarvoor kregen reizigers altijd een plek toegewezen in een belbus wanneer ze belden naar de belbuscentrale. Sinds Cover wordt gebruikt, kijkt de centrale echter ook naar reismogelijkheden in een bus met vaste dienstregeling of via de trein.

De minister is hier erg blij mee. “De tijd dat belbussen uitreden voor een of twee personen, met een kostenplaatje van meer dan 40 euro per reiziger per rit, terwijl een alternatief via het reguliere net voorhanden is ligt gelukkig achter ons”, stelt de minister. “Die praktijk was en is niet te verantwoorden tegenover de belastingbetaler.”

Belbussen

De Lijn introduceerde al in 1991 belbussen in haar netwerk. Die waren met name bedoeld om de dunbevolkte gebieden bereikbaar te houden. Busreizigers betalen voor dit vervoermiddel de normale ticketprijs. In 2018 vervoerden de belbussen nog 931.257 reizigers, maar dat is dus al fors minder dan 6 jaar geleden. In Oost-Vlaanderen worden ze nog wel regelmatig besteld.

In België is overigens besloten dat niet langer de Vlaamse overheid, maar de verschillende vervoerregio’s verantwoordelijk worden voor het ‘vervoer op maat’. Zij hebben dus het laatste woord over de toekomst van deze belbussen. Het is dus mogelijk dat deze op termijn vervangen worden door alternatieven, zoals vormen van taxivervoer of deelfietsen. De Lijn heeft echter wel toegezegd om de belbussen te blijven garanderen, zolang er nog geen ander besluit is genomen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Belbus weer op zijn retour in België”

Pat Rick|20.06.19|11:58

Het is geen geheim dat NV-A, de partij van Weijts, het Openbaar Vervoer wil afbouwen. Zo wil de NV-A burgermeester van Hasselt de tram naar Maastricht, waaraan jaren is gewerkt afblazen. In Limburg is maar weinig OV over.

De ‘belastingen’ onder de NV-A zijn voor de burgers gestegen, vooral door deze anders te noemen zoals heffingen, terwijl de bedrijven minder belasting betalen. Zeker door het uitstellen van hun deel van de tax-shift.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.