Busstation Hilversum

Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek van start

De provincie Noord-Holland is gestart met de aanbesteding voor de concessie Gooi en Vechtstreek. Het Programma van Eisen (PvE) is deze week gepubliceerd en geïnteresseerde partijen kunnen tot 9 december een bod indienen. In het voorjaar van 2020 zal worden besloten wie hier het vervoer mag indienen. In Gooi- en Vechtstreek rijdt Connexxion al jarenlang.  

“Noord-Holland wil openbaar vervoer dat past bij de behoefte van haar reizigers”, vertelt Adnan Tekin, de nieuwe gedeputeerde Mobiliteit in de provincie Noord-Holland. “Met deze nieuwe concessie willen wij vervoerders stimuleren om niet alleen naar onze basiswensen te kijken, maar vooral zelf met klantgerichte en innovatieve voorstellen te komen en zo het openbaar vervoer in de regio te verbeteren.”

Zero emissie

De provincie stelt wel verschillende eisen aan de vervoerder in de nieuwe concessie, die het busvervoer mag verzorgen in de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. De provincie heeft de ambitie dat uiterlijk aan het einde van de concessie al het vervoer zero emissie uitgevoerd moet worden. De concessieperiode duurt van 11 juli 2021 tot 14 december 2030. Dit past bij de afspraken uit het landelijke bestuursakkoord.

De nieuwe vervoerder moet in zijn bod dus aangeven welk transitiepad hij wil volgen om de inzet van zero emissie-materieel te realiseren. De vervoerder krijgt veel ruimte voor dit transitiepad, maar de provincie eist wel dat alle lijnen, behalve Rnet-lijn 320, in fase 2 geen uitstoot meer hebben. Fase 2 gaat in nadat de busbaan HOV in ’t Gooi in gebruik is genomen. Dat moet gaan gebeuren op 11 december 2022.

Het busvervoer op deze vrije busbaan moet uiterlijk bij de start van de dienstregeling 2026 volledig zero emissie worden gereden. De provincie benadrukt hier verder dat alle bussen op deze lijn tegelijkertijd zero emissie moeten worden én dat het “knippen” van R-netlijn 320 niet is toegestaan. Dit zou bijvoorbeeld kunnen voorkomen wanneer de accu’s tussendoor geladen moeten worden.

Nieuwe busbaan

Hoewel de nieuwe concessie al start voor de oplevering van die nieuwe busbaan, is het voor vervoerders de bedoeling dat ze hun Vervoerplan baseren op fase 2. “Fase 1 is een voortzetting van het huidige netwerk en hier verwacht de concessieverlener bij inschrijving geen Vervoerplan”, schrijft de provincie in het PvE. Wel wordt alvast gekeken naar aanpassingen om de overgang naar fase 2 gemakkelijker te maken.

In fase 2 zet de concessieverlener in op een OV-netwerk dat sneller en directer is en inspeelt op veranderende mobiliteitspatronen. Vervoerders moeten dan denken aan bijvoorbeeld de elektrische fiets, deelfiets en deelauto’s. De opzet van de concessie is dus flexibel en er wordt jaarlijks 300.000 euro gereserveerd voor aanvullende mobiliteitsoplossingen.

Daarbij ziet de provincie de concessiehouder weliswaar als een belangrijke, maar niet als de enige partij die aanvullende mobiliteitsoplossingen kan aanbieden. Daarom moet de vervoerder binnen het beschikbare budget zoeken naar oplossingen die hij vindt passen bij het Vervoerplan.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek van start”

kees boer|12.07.19|17:29

Ik zou willen dat het dorp Ankeveen ook wordt opgenomen d.m.v. een buurtbus gezien het dieptreurig is dat dit dorp niet voorzien is van een bus

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.