Navya zelfrijdende shuttle

Parijs project autonome bus gestopt; ‘bus te traag’

Een proef met een autonoom busje in de Franse hoofdstad Parijs is onlangs gestopt zonder ‘bevredigend resultaat’. In een verklaring wordt uitgelegd dat de elektrische en zelfrijdende bus die door de Parijse wijk La Défense pendelde, over het algemeen te langzaam reed en altijd een menselijke bestuurder nodig had.

Dat meldt de Franse krant La Parisien. Cijfers over het gebruik tonen aan dat het voertuig erg populair was in de eerste maanden na introductie. Veel mensen leken nieuwsgierig te zijn en stapten in het voertuig. Maar nadat de nieuwigheid eraf was, had dit ook effecten op het aantal reizigers. In het laatste jaar werden er slechts 11.865 reizigers vervoerd – nog niet eens de helft van het aantal passagiers in het eerste jaar. Daarmee was dit voertuig niet geschikt als oplossing voor de interne mobiliteit in een week, stelt de Ile-de-France Mobilités (IDFM).

Snelheid

De bus reed tussen juli 2017 en mei 2019 en legde in die tijd in totaal 9.900 kilometer af. Het grootste probleem zat hem in de gemiddelde snelheid. Het voertuig van Navya kon weliswaar 40 kilometer per uur rijden, maar in de praktijk werd dit nauwelijks behaald. De snelheid van het busje bleef gemiddeld steken op circa 7 kilometer per uur, blijkt uit een rapport van de Franse vervoersautoriteit.

Daarnaast had het voertuig moeite om zich aan te passen aan wijzigingen, zoals omleidingen bij evenementen, en kon het minder goed omgaan met ander verkeer dan vooraf was gehoopt. Een laatste probleem voor de organisatoren was dat een volledige autonome operatie nooit mogelijk was. Dit kwam omdat de connectiviteit nooit goed van de grond kwam, door alle hoge gebouwen in de Parijse wijk. Uiteindelijk is de pilot als ‘niet bevredigend’ bestempeld.

Toch zijn de IDFM en het Parijse stadsbestuur niet teleurgesteld in de test. “Het was maar een experiment; het was nooit de bedoeling om de dienst te behouden”, aldus de autoriteit. Hoewel er dus geen autonome shuttles meer zullen rijden in La Défense, gaan andere pilots ook gewoon door. Bovendien gaat er binnenkort een proef van start in Saint-Quentin-en-Yvelines.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.