Veluwse waterstofbussen volledig in dienstregeling opgenomen

Syntus Gelderland heeft vorige week twee waterstofbussen volledig in de dienstregeling opgenomen. De vervoerder had de bussen al sinds juni in gebruik, maar de inzet van de voertuigen werd nog gehinderd door een beperkte tankmogelijkheid. Door de realisatie van een nieuw tankstation in Arnhem kunnen de chauffeurs vaker en gemakkelijker tanken en is dat probleem opgelost. 

De vervoerder moest de afgelopen maanden tanken bij een tijdelijk tankstation in Arnhem. Bij dit station kon echter niet onbeperkt worden getankt en er kon slechts getankt worden tot 300 bar. Inmiddels heeft PitPoint, de leverancier van schone brandstoffen, een nieuw station weten te realiseren in Arnhem, waar getankt kan worden tot 350 bar. Dit betekent dat 65 kilometer meer gereden kan worden. Bovendien kunnen de chauffeurs op deze locatie zelf ‘ongepland’ tanken. “Dat betekent vaker en schoner rijden met bussen op de Veluwe.”

Goede ervaringen

Batterij-elektrische bussen worden steeds normaler in het Nederlandse OV, maar waterstofbussen zijn in Nederland nog relatief onbekend. Syntus heeft echter goede ervaringen met dit type zero emissie-bus. “De bussen voldoen aan onze verwachtingen en rijden tot op heden net zo betrouwbaar als onze diesel- en CNG-bussen”, aldus concessiemanager René Nekkkers van Syntus Gelderland. “Door nog frequenter met beide bussen te rijden kunnen wij meer kennis en ervaring opdoen over het gedrag van de bus op de langere termijn en over het verbruik van de bussen.”

Waterstof wordt momenteel vooral onderzocht als oplossing om het streekvervoer te verduurzamen vanwege de grotere actieradius. Daarbij kan er ook energie worden teruggewonnen door bewust te remmen. Dit komt door de twee elektromotoren, die dynamo worden als de bus afremt. De remenergie die vrijkomt, wordt omgezet in stroom naar de batterij. “Als een chauffeur hier handig mee om gaat is op de rem trappen niet meer nodig. Zo kan de bus veel langer doorrijden, hij laadt zichzelf tijdens het rijden weer op”, aldus Syntus.

Interne opleiding

De vervoerder heeft de chauffeurs een cursus gegeven voor het rijden op waterstof, omdat dit een nieuwe techniek is. In augustus zijn twintig chauffeurs intern opgeleid. Daarbij kregen ze niet alleen instructie over het rijden, maar leerden ze ook hoe ze zelfstandig konden tanken en hoe de techniek van de bus werkte. In totaal kunnen dertig chauffeurs rijden op een bus die rijdt op waterstof.

En volgens de vervoerder reageren zij positief op de nieuwe voertuigen, al is het wel even wennen. “Doordat je met het automatisch remmen energie terugwint, wordt het een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden”, aldus chauffeur Niek van de Vosse. “Een chauffeur heeft het al gepresteerd om van Apeldoorn naar Amersfoort te rijden zonder de rem één keer te hoeven intrappen. Het maakt je bewuster van je rijgedrag.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.