Bus, file, Kampen

Milieudefensie: overheid investeert vooral in vuile vervoersvormen

De overheid investeert zeer beperkt in spoor en nauwelijks in andere vormen van openbaar vervoer. Dit geldt voor de landelijke overheid, maar ook voor provincies, stadsregio’s en gemeenten. Van het totale budget gaat 60 procent naar het uitbreiden en onderhouden van wegen, viaducten en bruggen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie.

Milieudefensie roept om die balans te veranderen. “We moeten gaan investeren in schone vormen van vervoer en vooral voor mensen in afgelegen gebieden met de minste bereikbaarheid.” De overheidsinvesteringen in verkeer en vervoer in 2017 en 2018 zijn onder de loep genomen door SEO-Amsterdam en beschreven in het onderzoeksrapport Onderweg naar schoon? Het blijkt dat slechts 3 miljard euro naar het OV gaat van een budget van in totaal 11,3 miljard euro per jaar. Daarvan wordt 2,3 miljard euro in het spoor gestoken.

Verslaving aan asfalt

Milieudefensie maakt zich zorgen om die verdeling. De auto en het vliegtuig zijn namelijk veel meer vervuilende manieren van vervoer dan het OV. “De overheid moet totaal anders gaan investeren om de klimaatdoelen van Parijs te halen”, vindt Bram van Liere, campaigner Klimaatrechtvaardigheid Verkeer. “Het meeste geld gaat naar de vuilste vormen van vervoer. We moeten gaan investeren in schone vormen van vervoer en vooral voor mensen in afgelegen gebieden met de minste bereikbaarheid. Dit betekent in eerste plaats investeren in schoon vervoer als bus, trams, metro’s, fietsen en in landelijke gebieden in elektrische deelauto’s. Wij moeten af van de fossiele verslaving aan asfalt.”

In de afgelopen jaren komt al uit meerdere hoeken kritiek dat er te veel geld gaat naar de aanleg van extra weginfrastructuur. Dit terwijl de OV-sector ook al lange tijd lobbyt voor meer geld. Met name in de grote steden wordt gesteld dat het openbaar vervoer op termijn vastloopt. NS waarschuwde onlangs dat de grens van de spoorcapaciteit over slechts een paar jaar al bereikt zou worden. Er zijn ook al twijfels geplaatst bij de ambities van dit kabinet, dat zich bij de formatie presenteerde als ‘het meest groene kabinet ooit’.

Lage inkomens

Volgens Milieudefensie komen de huidige investeringen bovendien vooral ten goede aan mensen met een hoog inkomen. Zij gebruiken relatief vaak de auto. Mensen met lagere inkomens nemen vaker het openbaar vervoer en leggen hier ook meer kilometers mee af. Vooral bus, tram en metro zijn populaire modaliteiten onder deze doelgroep.

Vandaag start Milieudefensie met Operatie Klimaat waarin honderden vrijwilligers de straat op gaan om te praten met burgers over hoe het klimaatbeleid eerlijker kan? Daarbij komt ook aan bod of de overheid meer geld in het OV moet steken. “Mensen willen graag bereikbaar blijven maar er is ook de noodzaak om CO2-uitstoot van de vuile vormen van vervoer terug te dringen.”

Investeringen in mobiliteit (bron: SEO-Amterdam)

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Milieudefensie: overheid investeert vooral in vuile vervoersvormen”

kees boer|23.10.19|15:49

Dat heb ik ook ontdekt;dieptreurig gewoon zoals bij het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen maar met herstel van spoorhiaat met Kesteren wordt met geen woord over gerept terwijl deze in Duitsland heel normaal zijn dat is daar op meerdere plaatsen gebeurd en voor kort is er de lijn Bad Bentheim – Neuenhaus heropend voor reizigers,nou zo’n heropening is bij ons nog nooit gebeurd helaas

Pat Rick|23.10.19|16:30

@Kees: lijn Zuidbroek – Veendam, 2011. En in de toekomst naar Stadskanaal !

Pat Rick|23.10.19|16:43

Het OV is GEEN alternatief nu. Het loopt ook tegen zijn max aan en het is totaal onrealistisch om mensen uit de auto daarheen te jagen.

Zeker buiten de randstad is OV vaak minimaal, maar dat wil men in A’dam of bij de milieuclubs niet weten. Reistijden met het OV zijn veel groter, net als wachttijden door lage frequenties (1x per uur)

Uniforme kilometerheffing is ook een illusie, omdat men op het platteland meer kilometers maakt en er minder wegen zijn (men betaalt weer mee aan de randstad)

Ibo De Joode|23.10.19|18:55

@Kees: als je het over Duitsland hebt waar ze zo goed bezig zijn. Waarom duurt het dan zo lang bij de Friesenbrucke over de Ems bij Leer. Als hij echt klaar komt, eerst zien dan geloven, zijn we zo’n 10 jaar verder na de aanvaring!

Jan Klaas|24.10.19|00:13

Concessiegelden voor de bus flink verhogen, misschien wel verdubbelen, en nog een schepje méér buiten de randstad verhoudingsgewijs en dan de dekkings- en bedieningseisen zeer scherp verbeteren. Op dat moment is er ook dusdanig veel geld in het OV wat hard nodig is dat provincies geen super-HOV hoeven te eisen, waar dat werkt en niet werkt zou de vervoerder op dat punt zelf vrij zijn om zulke dingen te doen om meer reizigers te trekken wat Ver-HOV-ing van het OV weer bij de experts legt.

Jan Klaas|24.10.19|00:14

En Flex-OV (Muv. Texel) weer lekker weghalen. Daar hebben OV-Afhankelijke reizigers helemaal niks aan, en dat weten we al sinds 1997 toen het is getest rond Oss en Ravenstein.

Pat Rick|24.10.19|12:15

@Ibo: herbouw van de Friesenbrucke duurt lang om Mayer Werft in Papenburg niet in de weg te zitten. Die bouwen cruise schepen waarvan het formaat werd beperkt door de afmetingen van de brug. Nu kunnen ze nog grotere schepen bouwen

Een van de eisen is dus dat een oeververbinding nog grotere schepen zal doorlaten, en wil Nederland juist iets wat een hoge frequentie aankan. Onderhandelingen hierover duren lang, want Du had geen haast. Want Ost-Friesland hangt in Duitsland altijd aan de laatste mem

Mark Berentssen|24.10.19|17:29

Alle grote lijnbussen alleen laten rijden in de spits, & gratis. Buiten de spits buiten de randstad geen OV meer aanbieden zit niemand op te wachten.
Capaciteit in de spits verhogen. (dat je ook kunt zitten)

Henk Angenent|26.10.19|19:19

Het is een politieke kwestie. De portefeuilles verkeer zijn bij gemeenten/provincies/rijk vooral in handen van rechtse partijen. Die zien niets in OV. Dat is voor losers die geen oto hebben. Ze gedogen het slechts op voorwaarde dat het geen geld kost (vandaar HOV: daar hoeft meestal minder subsidie bij). Het is een wonder dat er überhaupt nog OV is in de landelijke gebieden van NL.

Pat Rick|31.10.19|12:04

@Mark Berentssen: tijdens de spits rijdt men met alles wat ze hebben. Er is maar weinig reservematerieel. Op de Maaslijn is helemaal geen reserve meer en bij uitval is er direct een accuut probleem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Milieudefensie: overheid investeert vooral in vuile vervoersvormen | OVPro.nl
Bus, file, Kampen

Milieudefensie: overheid investeert vooral in vuile vervoersvormen

De overheid investeert zeer beperkt in spoor en nauwelijks in andere vormen van openbaar vervoer. Dit geldt voor de landelijke overheid, maar ook voor provincies, stadsregio’s en gemeenten. Van het totale budget gaat 60 procent naar het uitbreiden en onderhouden van wegen, viaducten en bruggen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie.

Milieudefensie roept om die balans te veranderen. “We moeten gaan investeren in schone vormen van vervoer en vooral voor mensen in afgelegen gebieden met de minste bereikbaarheid.” De overheidsinvesteringen in verkeer en vervoer in 2017 en 2018 zijn onder de loep genomen door SEO-Amsterdam en beschreven in het onderzoeksrapport Onderweg naar schoon? Het blijkt dat slechts 3 miljard euro naar het OV gaat van een budget van in totaal 11,3 miljard euro per jaar. Daarvan wordt 2,3 miljard euro in het spoor gestoken.

Verslaving aan asfalt

Milieudefensie maakt zich zorgen om die verdeling. De auto en het vliegtuig zijn namelijk veel meer vervuilende manieren van vervoer dan het OV. “De overheid moet totaal anders gaan investeren om de klimaatdoelen van Parijs te halen”, vindt Bram van Liere, campaigner Klimaatrechtvaardigheid Verkeer. “Het meeste geld gaat naar de vuilste vormen van vervoer. We moeten gaan investeren in schone vormen van vervoer en vooral voor mensen in afgelegen gebieden met de minste bereikbaarheid. Dit betekent in eerste plaats investeren in schoon vervoer als bus, trams, metro’s, fietsen en in landelijke gebieden in elektrische deelauto’s. Wij moeten af van de fossiele verslaving aan asfalt.”

In de afgelopen jaren komt al uit meerdere hoeken kritiek dat er te veel geld gaat naar de aanleg van extra weginfrastructuur. Dit terwijl de OV-sector ook al lange tijd lobbyt voor meer geld. Met name in de grote steden wordt gesteld dat het openbaar vervoer op termijn vastloopt. NS waarschuwde onlangs dat de grens van de spoorcapaciteit over slechts een paar jaar al bereikt zou worden. Er zijn ook al twijfels geplaatst bij de ambities van dit kabinet, dat zich bij de formatie presenteerde als ‘het meest groene kabinet ooit’.

Lage inkomens

Volgens Milieudefensie komen de huidige investeringen bovendien vooral ten goede aan mensen met een hoog inkomen. Zij gebruiken relatief vaak de auto. Mensen met lagere inkomens nemen vaker het openbaar vervoer en leggen hier ook meer kilometers mee af. Vooral bus, tram en metro zijn populaire modaliteiten onder deze doelgroep.

Vandaag start Milieudefensie met Operatie Klimaat waarin honderden vrijwilligers de straat op gaan om te praten met burgers over hoe het klimaatbeleid eerlijker kan? Daarbij komt ook aan bod of de overheid meer geld in het OV moet steken. “Mensen willen graag bereikbaar blijven maar er is ook de noodzaak om CO2-uitstoot van de vuile vormen van vervoer terug te dringen.”

Investeringen in mobiliteit (bron: SEO-Amterdam)

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Milieudefensie: overheid investeert vooral in vuile vervoersvormen”

kees boer|23.10.19|15:49

Dat heb ik ook ontdekt;dieptreurig gewoon zoals bij het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen maar met herstel van spoorhiaat met Kesteren wordt met geen woord over gerept terwijl deze in Duitsland heel normaal zijn dat is daar op meerdere plaatsen gebeurd en voor kort is er de lijn Bad Bentheim – Neuenhaus heropend voor reizigers,nou zo’n heropening is bij ons nog nooit gebeurd helaas

Pat Rick|23.10.19|16:30

@Kees: lijn Zuidbroek – Veendam, 2011. En in de toekomst naar Stadskanaal !

Pat Rick|23.10.19|16:43

Het OV is GEEN alternatief nu. Het loopt ook tegen zijn max aan en het is totaal onrealistisch om mensen uit de auto daarheen te jagen.

Zeker buiten de randstad is OV vaak minimaal, maar dat wil men in A’dam of bij de milieuclubs niet weten. Reistijden met het OV zijn veel groter, net als wachttijden door lage frequenties (1x per uur)

Uniforme kilometerheffing is ook een illusie, omdat men op het platteland meer kilometers maakt en er minder wegen zijn (men betaalt weer mee aan de randstad)

Ibo De Joode|23.10.19|18:55

@Kees: als je het over Duitsland hebt waar ze zo goed bezig zijn. Waarom duurt het dan zo lang bij de Friesenbrucke over de Ems bij Leer. Als hij echt klaar komt, eerst zien dan geloven, zijn we zo’n 10 jaar verder na de aanvaring!

Jan Klaas|24.10.19|00:13

Concessiegelden voor de bus flink verhogen, misschien wel verdubbelen, en nog een schepje méér buiten de randstad verhoudingsgewijs en dan de dekkings- en bedieningseisen zeer scherp verbeteren. Op dat moment is er ook dusdanig veel geld in het OV wat hard nodig is dat provincies geen super-HOV hoeven te eisen, waar dat werkt en niet werkt zou de vervoerder op dat punt zelf vrij zijn om zulke dingen te doen om meer reizigers te trekken wat Ver-HOV-ing van het OV weer bij de experts legt.

Jan Klaas|24.10.19|00:14

En Flex-OV (Muv. Texel) weer lekker weghalen. Daar hebben OV-Afhankelijke reizigers helemaal niks aan, en dat weten we al sinds 1997 toen het is getest rond Oss en Ravenstein.

Pat Rick|24.10.19|12:15

@Ibo: herbouw van de Friesenbrucke duurt lang om Mayer Werft in Papenburg niet in de weg te zitten. Die bouwen cruise schepen waarvan het formaat werd beperkt door de afmetingen van de brug. Nu kunnen ze nog grotere schepen bouwen

Een van de eisen is dus dat een oeververbinding nog grotere schepen zal doorlaten, en wil Nederland juist iets wat een hoge frequentie aankan. Onderhandelingen hierover duren lang, want Du had geen haast. Want Ost-Friesland hangt in Duitsland altijd aan de laatste mem

Mark Berentssen|24.10.19|17:29

Alle grote lijnbussen alleen laten rijden in de spits, & gratis. Buiten de spits buiten de randstad geen OV meer aanbieden zit niemand op te wachten.
Capaciteit in de spits verhogen. (dat je ook kunt zitten)

Henk Angenent|26.10.19|19:19

Het is een politieke kwestie. De portefeuilles verkeer zijn bij gemeenten/provincies/rijk vooral in handen van rechtse partijen. Die zien niets in OV. Dat is voor losers die geen oto hebben. Ze gedogen het slechts op voorwaarde dat het geen geld kost (vandaar HOV: daar hoeft meestal minder subsidie bij). Het is een wonder dat er überhaupt nog OV is in de landelijke gebieden van NL.

Pat Rick|31.10.19|12:04

@Mark Berentssen: tijdens de spits rijdt men met alles wat ze hebben. Er is maar weinig reservematerieel. Op de Maaslijn is helemaal geen reserve meer en bij uitval is er direct een accuut probleem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.