Rover vraagt om aandacht voor OV-doorstroming in Gouda

Arriva, bus

De gemeenteraad in Gouda zou er goed aan doen om voorrang te verlenen aan lijnbussen en aan de slag te gaan met de integratie tussen OV en wmo- en doelgroepenvervoer. Bovendien moet de gemeente lobbyen voor een nieuwe intercity van Rotterdam naar Amsterdam via Gouda. Die adviezen gaf de lokale Rover-afdeling onlangs bij een raadsvergadering in de Zuid-Hollandse stad.

De gemeente Gouda heeft de ambitie om de binnenstad autoluw te maken en het verkeer op de singels terug te dringen. Daarom wordt gewerkt aan het Verkeerscirculatieplan. Rover heeft daarvoor voorstellen aangeleverd, maar maakt zich zorgen nu het lijkt alsof die niet worden overgenomen door de gemeente.

Maatregelen

De afdeling van Rover in Gouda probeert in ieder geval de gemeente zo ver te krijgen om bussenfiles aan te pakken, dubbele drempels te voorkomen op de routes van lijnbussen en om maatregelen te nemen die de toegankelijkheid verbeteren. Dit zijn verkeersmaatregelen die ervoor kunnen zorgen dat bussen sneller kunnen doorrijden, wat de aantrekkelijkheid van het OV ten goede komt.

Bovendien wil Rover in gesprek met de betrokkenen overheden over de optie om in de toekomst stadslijnen te gaan vervangen door een ‘flexibel systeem’. In het Mobiliteitsplan 2017-2026 is al de bepaling opgenomen dat deze lijnen vervangen kunnen worden door een efficiënter of comfortabeler product voor de reiziger. Daarover wil Rover-Gouda graag in gesprek, zowel met de gemeente als met de provincie Zuid-Holland die over twee jaar de concessie Zuid-Holland Noord moet aanbesteden.

Wensen voor beter OV

Enkele maanden terug presenteerden de Rover-afdelingen in Zuid-Holland aan de provincie ‘OV maal twee‘, een aantal suggesties om het Zuid-Hollandse OV te verbeteren. Op de wensenlijst stonden onder meer: één tariefstelsel voor de hele provincie, knooppunten in dunbevolkte gebieden voor spitsbussen, buurtbussen, wmo- en andere vormen van vraagafhankelijk vervoer en de spoorverdubbeling tussen Gouda en Utrecht.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.