Waterstoftankstations in opkomst in Nederland

Waterstof wordt gezien als een belangrijke alternatieve brandstof op weg naar een emissievrije toekomst. Bussen op waterstof hebben bepaalde voordelen boven batterij-elektrische voertuigen, namelijk een grotere actieradius en meer gemak in het tanken. Onlangs werd bekend dat er in totaal 50 waterstofbussen bijkomen in Nederland. Een probleen is dat het aantal tanklocaties nog erg tegenvalt.

De torenhoge kosten zijn voor veel tankstations een belemmering om nu al te investeren in waterstoflocaties. Terwijl de teller in Duitsland binnenkort op tachtig waterstoftankstations staat, is het aantal in Nederland nog op een hand te tellen. Toch lijkt er nu ook bij ons een kentering te komen.

Hoge investeringskosten

Het is misschien wel de heilige graal voor de toekomst van de tankstation-branche: waterstof. Geen vervuiling, geen lawaai en een actieradius van tussen de 500 en 700 kilometer. Bovendien neemt het tanken van de brandstof niet langer in beslag dan een paar minuten. Toch kleeft er op dit moment nog een grote ‘maar’ aan dit verhaal. Anno 2019 is het inspelen op waterstof voor veel partijen in Nederland namelijk nog geen haalbare kaart door de hoge investeringskosten en het kleine aanbod aan voertuigen dat op dit moment rijdt op deze alternatieve brandstof.

Dit is anders bij onze oosterburen. Eind november werd alweer het 79ste tankstation geopend waar voertuigen met een brandstofcel hun tank met waterstof kunnen vullen. Het tankstation is te vinden in het Zuid-Duitse Passau; het is een samenwerking tussen Shell en Air Liquide. In Duitsland rijden al tientallen bussen op waterstof rond en de kansen lijken hier bovendien veel groter. In het Ruhrgebied wordt voldoende waterstof opgewekt om wel duizenden bussen te kunnen laten rijden.

En dat is vier…

In Nederland beperkt het aantal waterstoftankstations zich tot een minimaal aantal punaises op onze landkaart. Jarenlang bleef het aantal in Nederland beperkt tot drie locaties (Rhoon, Delfzijl en Helmond). Afgelopen september opende PitPoint aan de Westervoortsedijk in Arnhem echter een locatie, die zowel geschikt is voor bussen en vrachtwagens (350 bar) als voor personenvoertuigen (700 bar).

Daarnaast sleepte Shell Nederland deze zomer een aanbesteding in de wacht voor het bouwen van een nieuw waterstofstation aan de Peizerweg in Groningen. Hier zullen onder andere de twintig waterstofbussen tanken die al eerder waren besteld voor de concessie Groningen Drenthe en onlangs ondertekenden de betrokken overheden een afspraak voor nog eens dertig bussen met dit aandrijfsysteem. Ook in Amsterdam en Schiphol heeft de maatschappij concrete plannen voor het gaan verkopen van waterstof.

Nieuwe maatschappijen

Shell is niet de enige. Binnen afzienbare tijd groeit het aantal tankstations in Nederland naar waarschijnlijkheid flink, waaronder in Drenthe, Groningen, Den Haag, Roosendaal, Oosterhout en Amsterdam. Bovendien maakte OrangeGas onlangs bekend dat het grote plannen heeft met waterstof. Met een zogenaamde DKTI-subsidie van 2 miljoen euro wil het waterstofstations in Amsterdam en Utrecht realiseren. In totaal heeft het plannen voor vijf tot tien stations met deze brandstof.

Hoewel het nog niet zeker is dat hier ook bussen zullen kunnen tanken, begint de waterstofinfrastructuur in Nederland dan toch ergens op te lijken. Veel partijen lijken zelfs al in 2020 de nieuwe stations te willen realiseren, waardoor de kansen voor bussen op waterstof al op korte termijn meer kans lijken te krijgen. Die planning is echter tegelijkertijd een uitdaging.  Want als een ding afgelopen jaren overduidelijk is gebleken is het wel dat de nieuwe wereld van waterstof voor veel partijen nog onbekend terrein is. En dat komt de snelheid bepaald niet ten goede…

Auteur: Remco Nieuwenbroek

1 reactie op “Waterstoftankstations in opkomst in Nederland”

Pat Rick|23.12.19|12:03

Zeker in Noord-Nederland, waar men de waterstofeconomie wil starten, mag men wat stations bijbouwen. Ook om de stroom van windparken niet allemaal via leidingen van Tennet naar de rest van Nederland te sturen. Misschien een gecombineerd pompstation voor treinen, vrachtwagens, bussen en auto’s? In Veendam vlakbij de fabriek? Verschillende mogelijkheden om kosten te drukken en om subsidies te verwerven. De EU heeft 1000 miljard beschikbaar voor groene initiatieven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.