FlixBus Maastricht

Busmaatschappijen betalen mee aan internationaal busstation

De gemeente Maastricht, de provincie Limburg en verschillende busmaatschappijen voor langeafstandsreizen hebben samen een internationaal busstation in Maastricht gerealiseerd. De politieke partijen investeerden in de constructie van het station en de busmaatschappijen draaien op voor de onderhoudskosten van het station. Volgens de gemeente is deze publiek-private samenwerking uniek in Nederland. 

Het station aan de Meerssenerweg in Maastricht, een locatie dicht bij het station, is sinds 6 januari in gebruik en werd dit weekend officieel geopend. “Maastricht heeft een krap stationsgebied”, vertelde wethouder Gert-Jan Krabbendam van Maastricht. “Doordat wij van ProRail een perceel mochten aankopen, is het toch gelukt een unieke gebiedsontwikkeling te realiseren. Omwonenden hebben meegedacht over de inrichting van het busstation en samen met de busmaatschappijen zijn we gekomen tot deze oplossing. Een oplossing om trots op te zijn. Want met dit busstation dragen we bij aan de ambitie om Maastricht als internationaal en regionaal knooppunt te verbeteren.”

Langeafstandsbussen

Het busstation zal alleen worden gebruikt voor bussen die lange afstanden afleggen en dus niet voor de normale OV-bussen die in Maastricht rijden. Volgens de gemeente zullen er dagelijks circa 30 voertuigen stoppen. Het overgrote deel daarvan bestaat uit FlixBussen, maar ook voor IC- en KLM-bussen is een contract afgesloten. Het streven is dat andere internationale busmaatschappijen later mogelijk zullen volgen.

Tijdens de bouw van het station is rekening gehouden met een mogelijke groei. Op deze locatie – waar ruimte is voor acht bussen – hangen camera’s en zijn slagbomen geplaatst voor kentekenherkenning. Dit wordt gebruikt om de busmaatschappijen de juiste factuur te sturen; per bus betalen de busmaatschappijen een tarief voor de exploitatie. Dit tarief is berekend op een kostendekkende exploitatie en wordt daarop jaarlijks bijgesteld.

Internationale bereikbaarheid

Het internationale busstation moet bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de bus als modaliteit om over de grens te reizen. “Een internationaal busstation met meer dan twintig bestemmingen in Europa; daarmee versterken we onze internationale bereikbaarheid en positie als poort naar Europa. We kunnen nu snel en efficiënt aanhaken op het Europese netwerk, via België en Duitsland”, vertelde de Limburgse gedeputeerde Brugman tijdens de opening.

Het past bovendien bij de ambitie van de provincie om van Maastricht een internationaal en regionaal knooppunt te maken. Brugman: “De provincie Limburg is blij met dit internationale busstation, omdat we hiermee ons grensoverschrijdend openbaar vervoer faciliteren. Ik ben verheugd dat de ketenmobiliteit met dit busstation nog meer wordt gestimuleerd. Samen slim op weg naar morgen.”

Populariteit

Volgens FlixBus zorgt een toenemende populariteit van internationale bussen dat steeds meer gemeenten en provincies willen investeren in goede haltes waar reizigers kunnen opstappen. “Wij juichen het toe dat gemeentes het belang van internationale bussen erkennen en een infrastructuur opbouwen. Wij hopen dat door de realisatie van goed bereikbare en comfortabele busstations duurzaam reizen voor nog meer mensen toegankelijk wordt”, aldus directeur Benelux Jesper Vis.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Busmaatschappijen betalen mee aan internationaal busstation”

kees boer|21.01.20|19:36

Als ze dit in een keer goed willen doen dan zou ook de tram uit Hasselt daar moeten beginnen en dus ook eindigen

Roel Bartlema|24.01.20|11:43

Benieuwd of Flixbus nog zo enthousiast blijft als ook elders voor elke stop moet worden betaald…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.