Design elektrische bus GVB

GVB verwelkomt eerste elektrische bussen

GVB is gestart met de eerste proefritten met de nieuwe elektrische bussen. De allereerste elektrische bus voor de Amsterdamse stadsvervoerder werd afgelopen weekend afgeleverd op garage West. Het is de bedoeling om vanaf april de zero emissie-voertuigen in de gewone dienstregeling op te nemen.

De eerste ritten zullen plaatsvinden zonder reizigers, maar later worden de voertuigen ook ingezet op bestaande trajecten om te bekijken hoe het gaat met reizigers. GVB wil namelijk ervaren hoe het bijladen op station Sloterdijk gaat verlopen als er ook reizigers gebruikmaken van het voertuig.

31 stuks

“We hebben er tijdenlang naar uitgekeken met z’n allen: de eerste bus is binnen. We starten direct met testrijden en het opleiden van al het betrokken personeel”, aldus Robin Verspeek, programmamanager bij GVB. In totaal heeft de vervoerder 31 bussen besteld. Die zullen gaan rijden op lijn 22 en later op lijnen 15, 222 en 61. Ze worden door opportunity charging geladen, waarbij de batterijpakketten ’s nachts geladen worden in de garage en overdag tussentijds via snelladers.

Met de busfabrikant is daarnaast een optie voor nog eens 69 voertuigen afgesproken. Hoewel het hier om een eerste order gaat voor GVB, zijn elektrische bussen geen nieuw verschijnsel in de regio Amsterdam. Zo voert vervoerder EBS buslijn 316 tussen Amsterdam Centraal Station en Edam al sinds eind 2018 uit met voertuigen die op elektriciteit rijden. En rondom Schiphol startte Connexxion enkele jaren geleden met honderd stuks en had daarmee de grootste elektrische concessie in Europa te pakken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.