metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

‘Stad- en streekvervoer loopt ruim 60 miljoen per maand mis vanwege coronavirus’

Het stad- en streekvervoer zal maandelijks minstens 60 miljoen euro aan inkomsten mislopen door de afname van het aantal reizigers als gevolg van het oprukkende coronavirus. Dat zegt voorzitter Pedro Peters van OV-NL zondag in reactie op de persconferentie waarin minister Arie Slob van Onderwijs bekendmaakte dat alle scholen en de kinderopvang tot en met 6 april dichtgaan.

“We merkten al na de bekendmaking van de maatregelen op 12 maart, waarin Nederlanders werden opgeroepen om zo veel mogelijk thuis te werken dat het een stuk rustiger was in het openbaar vervoer. We waren daardoor gemiddeld al meer dan vijftig procent van onze reizigers kwijtgeraakt. We zagen dat studenten waren weggevallen omdat de colleges op hbo’s en universiteiten werden afgelast.”

“Het effect van de basisscholen die dichtgaan zal beperkt zijn, omdat die vaak in de buurt van woonhuizen zitten. Maar het sluiten van het voortgezet onderwijs zal zeker consequenties hebben voor het streekvervoer. Wij werken nu met alle vervoerders in het OV aan aangepaste dienstregelingen.”

Minder reizigers en ziek personeel

“Er zijn veel minder reizigers, maar ook veel ziek personeel. Door de oproep van het kabinet aan mensen met alleen een verkoudheid om ook thuis te blijven, zagen wij het ziekteverzuim enorm stijgen. Daardoor ontstond een tekort aan mensen om alles te kunnen laten rijden. Om die reden moest de dienstregeling worden aangepast. Als de scholen dichtgaan zal dat nog sterker gaan, maar onze medewerkers horen gelukkig wel bij de groep ouders waarvan de kinderen wel naar school kunnen.”

Maandag passen vervoerders zoals RET, GVB, HTM en Qbuzz in Utrecht hun dienstregeling al aan. NS deed dat in de vanaf vrijdag al door de extra spitstreinen eruit te halen. In de loop van volgende week zullen er meer vervoerders volgen. “Dit betekent dat we diensten rijden die vergelijkbaar zijn met weekend- of zomerdienstregelingen. Het heeft een enorme impact”, aldus Peters.

Economische gevolgen

Op dit moment is de volksgezondheid het allerbelangrijkst, benadruk de voorzitter. “We werken op allerlei manieren mee, maar ook economisch heeft dit enorme gevolgen voor de OV-sector. We hebben berekend dat voor het stad- en streekvervoer een afname van 50 procent van het aantal reizigers ongeveer 60 miljoen euro per maand minder inkomsten betekent. Dat is een heel groot probleem.”

“We zijn op dit moment in overleg met de overheden en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er moet iets gebeuren, want dit kunnen bedrijven niet opvangen. Dat is onmogelijk. Het zou nog wel eens meer kunnen zijn dan 60 miljoen euro per maand, omdat onze berekening over 50 procent uitval gaat. Het kan meer worden nu scholen ook dichtgaan. Daarnaast is het tot 6 april verlengd.”

“Dit soort bedragen zijn zeker als het langer gaat duren voor bedrijven niet op te vangen. Wij zijn volop in overleg met overheden, opdrachtgevers en het ministerie waar wij een beroep op hen doen om ons te helpen. Ook NS heeft het ook grote gevolgen.”

Vitale processen

Voor de bedrijven in het OV is het belangrijk om de vitale processen zoals de verkeersleiding en de bussen in gang te houden, benadrukt Peters. “We doen alles om te blijven rijden, wat we kunnen rijden. Maar de wal kan het schip keren. We weten niet hoe het verder gaat. Op dit moment kunnen we het nog opvangen, omdat we een aangepaste dienstregeling rijden.”

Lees meer in het dossier over het coronavirus.

Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.