Connexxion-bus

Concessie Gooi- en Vechtstreek definitief naar Transdev

De gunning van de concessie Gooi- en Vechtstreek aan Transdev Nederland is definitief. Transdev won de concessie begin maart, maar er was nog sprake van een bezwaarperiode. Nu die periode voorbij is, kan de vervoerder starten met de implementatie. Transdev is van plan om meteen vanaf 11 juli 2021 met batterij-elektrische bussen te rijden.

Transdev-directeur Pier Eringa vertelde onlangs nog hoe de coronacrisis impact heeft op lopende en nieuwe concessie. Het is namelijk de vraag in hoeverre de reizigersaantallen zich weer zullen herstellen wanneer mensen meer vrijheden krijgen. Daarom voert de vervoerder op dit moment gesprekken met de provincie Noord-Holland over de reizigersaantallen en opbrengsten, maar ook over de gevolgen voor de implementatie. Dit gebeurt overigens ook op landelijk niveau.

Zero emissie

Omdat Transdev alleen bussen wil inzetten die rijden op elektriciteit, wordt de regio Gooi en Vechtstreek een van de eerste waar al het OV zero emissie is. Daarmee wordt een grote stap gezet in de ambitie van de provincie om het openbaar vervoer in Noord-Holland duurzaam te maken. De concessie, die loopt tot december 2030, blijft in handen van de huidige vervoerder, want nu wordt het vervoer verzorgd door Transdev-dochter Connexxion.

Transdev heeft ook plannen voor de dienstregeling en het netwerk, maar daar zullen reizigers de eerste anderhalf jaar weinig van merken. Dit komt omdat het nieuwe vervoerplan van Transdev pas ingaat nadat de vrije busbaan HOV in t Gooi is aangelegd. Eén groot verschil is dat de R-netlijn 320 (Hilversum – Huizen – Amsterdam Amstel) zowel in de spits als in de daluren veel vaker gaat rijden.

Exploitatiekosten

Bovendien laat Transdev een nieuwe spitslijn rijden tussen Huizen en Utrecht De Uithof. De komst van deze lijn was een wens vanuit de regio en levert reizigers die hier gebruik van maken een flinke tijdwinst op. Aan de andere kant zal de vervoerder op bepaalde momenten en lijnen slechts eens per uur gaan rijden. De exploitatiekosten zullen in de nieuwe concessie grotendeels gelijk blijven aan het huidige bedrag.

Lees ook:

Transdev-directeur: warme lucht verplaatsen is niet duurzaam

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.