Nieuwe bussen voor concessie Groningen Drenthe

Vraag naar nieuwe bussen keldert in Europa

De vraag naar nieuwe bussen en touringcars in Europa heeft een flinke klap gekregen door de coronacrisis. In de Europese Unie was afgelopen maand 37,1 procent minder vraag naar deze voertuigen dan in maart 2019. Dit meldt de ACEA, de European Automobile Manufacturers Association, op basis van registratiecijfers van nieuwe bussen.

De verkoop van nieuwe bussen is in veel landen dusdanig teruggelopen dat in heel Europa het cijfer voor het eerste kwartaal van 2020 ook negatief is uitgekomen, namelijk op -10,3. Als daarbij ook landen worden meegerekend die niet in de EU zitten, zoals het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zwitserland en IJsland neemt dit percentage toe tot -13,4 procent. In Nederland was de totale marktbehoefte tussen januari en maart 33,3 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl dat in alleen de maand maart terugliep met 17,3 procent.

Daling

Overigens valt de klap in Nederland nog mee in vergelijking met andere landen in de Europese Unie. In Oost-Europa en bijvoorbeeld Spanje is het percentage nieuwe bussen in de maand maart gehalveerd. Tegelijkertijd zijn er ook nog landen waar juist meer voertuigen werden geregistreerd, zoals in Duitsland, Oostenrijk, Estland en Cyprus.

Het is echter goed voor te stellen dat de grootste klap nog moet komen. Een groot aantal Europese landen werd pas later in maart getroffen door de crisis en de economie kwam dan ook pas eind maart tot stilstand. Fabrieken moesten noodgedwongen tijdelijk het productieproces stilzetten. Vorige week maakte VDL bekend de bussenfabriek in het Belgische Roeselare weer op te starten, maar wel op halve kracht te werken.

Verloren inkomsten

Daarbij komt ook nog dat veel vervoerders getroffen worden door de coronamaatregelen. In Nederland is het aantal reizigers al enige weken een fractie van wat het was. Daardoor worden enorme bedragen voor reizigersinkomsten teruggelopen. Dit kan ook op de lange termijn gevolgen hebben voor de investeringen die vervoerders kunnen doen in nieuw materieel.

De RAI Vereniging waarschuwde eerder deze maand dat vervoerders bij verlengingen van concessies langer kunnen doorrijden met verouderd materieel. Aan de ene kant is dat slecht voor het milieu, maar het heeft ook negatieve gevolgen voor de Europese economie. Hij pleit er juist voor om in deze tijden wel bussen te blijven bestellen, zodat de werkgelegenheid in deze fabrieken behouden blijft.

Lees ook:

‘Vergeet bij verlenging OV-concessie de verduurzaming niet’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.