Touringcars Jan de Wit Groep

‘Touringcarsector wil helpen om OV-capaciteit te verhogen’

Het openbaar vervoer gaat vanaf 1 juni weer de volledige dienstregeling rijden, maar de capaciteit blijft beperkt. Door touringcars in te zetten voor OV kunnen er ruim 40.000 extra zitplaatsen bijkomen. Dat schrijft werkgeversorganisatie KNV namens touringcarbedrijven aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven. “Dit is een win-win-win-situatie”, aldus Theo Vegter, voorzitter van Busvervoer Nederland. “Voor de passagiers, voor de OV-sector en voor de touringcarsector en dus de maatschappij.”

Woensdag werd bekend dat het openbaar vervoer volgende maand weer 100 procent gaat rijden, maar wel met maar 40 procent van de capaciteit. Dit zal druk zetten op het OV en daarom blijft het pleidooi in stand om alleen van het OV gebruik te maken als het noodzakelijk is. Dat reizigers ook na 1 juni worden gevraagd niet van het OV gebruik te maken, tenzij het niet anders kan ‘spreekt boekdelen’, stelt Busvervoer Nederland.

“Ook het spreken over alternatieve werktijden bij instellingen of het weren van studenten uit het openbaar vervoer, maakt duidelijk dat we moeten rekenen op een OV-systeem dat niet helemaal openbaar is. Door hulp aan te bieden kan de touringcarsector het maatschappelijke probleem aanzienlijk verkleinen.”

Overbelasten

De brancheorganisatie vreest dat de reizigersvraag niet volledig op te vangen zal zijn met slechts 40 procent van de capaciteit ter beschikking. Op momenten en locaties valt een te grote druk en onveilige situaties te verwachten, schrijft KNV. Er zijn al gevallen bekend van te volle treinen die zijn stilgezet. Er worden volgende maand wel meer voertuigen ingezet, maar waarschijnlijk zal het aantal reizigers dan ook toenemen.

Touringcarondernemers kunnen snel bijspringen om het capaciteitsprobleem op te lossen. “De touringcarsector wil graag helpen om het maatschappelijk probleem op te lossen en biedt zijn hulp aan. Van de 4.000 Nederlandse touringcarbussen staat momenteel ongeveer 95 procent stil. Dit betekent dat de touringcarsector een aanzienlijke hoeveelheid extra zitplaatsen kan leveren om het openbaar vervoeraanbod te verruimen. Dat deden we voor de coronacrisis ook al bij bijvoorbeeld treinstremmingen of bij incidentele pieken in de vervoersvraag. We leveren dan snel, flexibel en veilig de benodigde capaciteit.”

Twee oplossingen

Busvervoer Nederland stelt twee manieren voor waarop touringcars ingezet kunnen worden om te helpen. Ten eerste is een groot aantal bussen beschikbaar om in te zetten op plekken en momenten waar het huidige OV-aanbod niet voldoet aan de vraag. “Met deze inzet wordt over de hele linie de OV-capaciteit vergroot.”

Ten tweede zouden touringcarbedrijven specifieke knelpunten oplossen of vaste stromen reizigers met dezelfde eindbestemming op zich kunnen nemen. Vegter denkt dan bijvoorbeeld aan studentenvervoer. “Het weren van zoveel mogelijk scholieren en studenten, zoals het kabinet aan de Tweede Kamer schreef, is geen oplossing voor het komend studiejaar. Niet alle scholen of stageplekken zijn immers per fiets bereikbaar. We kunnen specifiek voor onderwijsinstellingen een goede vervoersoplossing bieden.”

Economische gevolgen

De inzet van touringcars helpt niet alleen het openbaar vervoer, want het is belangrijk dat de touringcarsector weer aan de slag kan. Bussen staan nu werkloos aan de kant en de sector dreigt om te vallen. De NOW-regeling alleen is onvoldoende om bedrijven overeind te houden. “Werk zou in deze tijd wel een uitkomst bieden. Door omzet te maken, kunnen rekeningen gewoon betaald worden en blijft de sector gezond. Bij het uitblijven van omzet vreest Busvervoer Nederland later dit jaar voor vele faillissementen en ontslagen.”

Op dit moment is louter een brief verstuurd aan de staatssecretaris, waarin dit wordt voorgesteld. De details moeten nog uitgewerkt en overlegd worden met de OV-sector. Busvervoer Nederland heeft er echter voor gekozen in eerste instantie dit onder de aandacht te brengen van Stientje van Veldhoven, want hiervoor moet natuurlijk wel betaald worden. Daarvoor is dus aanvullend budget nodig van de overheid. Als het Nederlandse OV weer 100 procent gaat rijden, moet het daarvoor namelijk ook 100 procent betaald worden, meent Vegter.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.