Bestelling BYD-bussen door Keolis voor IJssel-Vecht

Frauduleuze documenten ontdekt bij aanbesteding IJssel-Vecht

De concessie IJssel-Vecht is door vervoerder Keolis mogelijk niet op integere wijze gewonnen. Er zouden namelijk geheime, frauduleuze afspraken zijn gemaakt met de busfabrikanten, die de ruim 250 elektrische bussen mochten leveren. Zij zouden niet beboet worden, mochten de bussen te laat worden geleverd, blijkt uit onderzoek van platform Follow the Money (FTM).

De vervoerder bevestigt in een statement dat er onregelmatigheden zijn ontdekt. Daarom is er extern onderzoek uitgevoerd en de opdrachtgevers, de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel, zijn geïnformeerd. “Keolis neemt afstand van ieder niet integer gedrag en zal passende maatregelen nemen”, aldus de vervoerder.

Binnenhalen aanbesteding

Begin maart zijn zogenaamde side letters, contracten met geheime afspraken, blijkbaar komen bovendrijven bij Keolis. Er waren afspraken gemaakt met het Chinese BYD en met het van origine Nederlandse Ginaf. Zelfs als de twee hun leveringsgaranties niet zouden nakomen, hoefden ze niet bang te zijn voor boetes of voor rechtszaken. Inmiddels zit een van de betrokken directeuren thuis, omdat hij vanwege de kwestie is geschorst. Datzelfde geldt volgens FTM voor de vlootmanager van Keolis.

Afgelopen december werd bekend dat de vervoerder in zee zou gaan met de Chinese busbouwer BYD voor de levering van in totaal 259 bussen. Het zou de grootste levering van elektrische bussen in Nederland worden. “Wij hebben gekozen voor BYD op grond van onze uitstekende ervaringen met de elektrische bussen van deze leveranciers”, vertelde algemeen directeur Frank Janssen destijds. “Daarbij vertrouwen wij ook op de expertise van BYD als fabrikant bij het ontwikkelen en onderhouden van accutechnologie.”

Chinese producten

De keuze voor BYD was al omstreden. Zo bekritiseerde VDL-topman Wim van der Leegte de keuze voor Chinese bussen, vanwege het effect op de Nederlandse economie. “Door de deur wagenwijd open te zetten voor de import van Chinese producten zet Europa eigenhandig onze welvaart op het spel”, schreef hij.

Er werden ook door de politiek vragen over gesteld, onder andere door Tweede Kamerleden Mustafa Amhaouch en Hilde Palland (CDA) en door Joeri Pool, Statenlid voor de PVV in Overijssel. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat beloofde het aanbestedingstraject te bekijken. Ze liet daarna weten: “Op basis van de beschikbare informatie zie ik geen reden om te veronderstellen dat er sprake is geweest van een ongelijk speelveld en/of oneerlijke concurrentie.”

Nieuwe vragen

Nu bekend is geworden dat er gesjoemeld is tijdens de aanbesteding, ontstaat er opnieuw onrust in de politiek. Chilion Snoek van Groep GO heeft hierover vragen gesteld aan de Gedeputeerde Staten van Overijssel. Hij vraagt zich af of Keolis nog wel een betrouwbare partner is om mee in zee te gaan. Hij wil daarnaast weten of het mogelijk is om de aanbesteding opnieuw uit te geven en in hoeverre GS bereid is om bij een nieuwe aanbesteding de productielocatie van de bussen mee te nemen als beoordelingscriteria.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.