Arnhem, trolleybus

Trolleybus 2.0 beste elektrische optie voor buslijn Arnhem-Ede

De trolleybus 2.0 is de aantrekkelijkste en meest voordelige elektrische bus die kan worden ingezet op de nieuwe Rijnlijn, een busverbinding tussen Arnhem en Ede. Dit is zelfs het geval als hiervoor een nieuwe bovenleiding moet worden aangelegd. Elektrische bussen die op de remise worden geladen of onderweg kunnen bijladen, zijn duurder of minder geschikt.

De trolleybus 2.0 is een nieuw ontwikkelde trolleybus die een deel van de tijd los van de bovenleiding kan rijden. Iets waaraan een aantal jaar is gewerkt en die uiteindelijk vorig jaar zijn debuut beleefde in Arnhem. Zowel de provincie Gelderland als vervoerder Breng lieten destijds weten dat deze voertuigen juist een goede, duurzame oplossing konden zijn voor elektrisch busvervoer op de regionale lijndiensten en in het buitengebied.

Vergelijking elektrische bussen

Die ambitie is nu bevestigd in een onderzoek dat is uitgevoerd door adviesbureau Beekman Bildung en de HAN University of Applied Sciences. Ze hielden in totaal vijf elektrische varianten tegen het licht, namelijk gewone bussen die op de remise worden geladen, met én zonder extra laadpunten onderweg en als laatste de trolley 2.0-bussen.

De nieuwe trolleybussen rijden gewoon aan de bovenleiding, maar kunnen ook enkele tientallen kilometers los rijden. Dit omdat ze tijdens het rijden aan de bovenleiding ook opgeladen worden. Positief is dus dat dit geen extra laadtijd kost. Dat noemen de onderzoekers dan ook als een van de grootste voordelen. De andere elektrische bussen moeten altijd laden en in die tijd kunnen ze geen reizigers vervoeren. Daardoor zijn vaak extra voertuigen nodig.

Bovendien is het vervangen van de batterijpakketten in een elektrische bus aanmerkelijk duurder dan voor de trolley 2.0 bus. Zelfs mét aanleggen van extra bovenleiding blijft de trolley 2.0 de voordeligste optie, kwam uit de vergelijking naar voren. Voor de Rijnlijn is een voordeel dat momenteel al tot Oosterbeek een bovenleiding aanwezig is.

Rijnlijn

De Rijnlijn is een nieuwe, frequente, snelle busverbinding tussen Arnhem en Ede. De provincie Gelderland heeft de ambitie om zo veel mogelijk zero emissie-voertuigen in te zetten op de hoogwaardige openbaar vervoercorridors in de regio Arnhem-Nijmegen. Zoals de verbindingen Arnhem-Zevenaar, Arnhem-Nijmegen of Nijmegen-Uden.

Dit is vaak een uitdaging, omdat de afstanden hiervoor lang zijn en het aantal passagiers vaak hoog. Dit betekent weinig tijd om op te laden of bussen met een hoge actieradius. Daarom wordt er vergelijkend onderzoek gedaan naar elektrische bussen, waterstofbussen en trolley 2.0. Overigens wil de provincie voor de aanbestedingen geen techniek voorschrijven, maar de rapportages worden wel meegegeven aan inschrijvende vervoerders.

Politieke reactie

De Gelderse politiek reageert enthousiast op dit positieve resultaat voor de vernieuwde trolleybus. Voor Mobiliteitswethouder Roeland van der Zee is het nog eens extra bewijs van het succes van de trolleybussen die al tientallen jaren door Arnhem rijden. “In Arnhem weten wij al jaren: trolleybussen zijn de toekomst. Schoon, stil en nu ook nog eens voordelig. Met deze trolleys komt dat schone en stille vervoer ook binnen bereik van een groot gebied om Arnhem heen.”

Gedeputeerde Jan van der Meer vult aan: “Mooi om te zien dat dit icoon in een innovatieve variant een voordelige bus is, die zowel schoon is én niet lang hoeft te laden. We nemen dit alternatief mee in het vervolgonderzoek voor hoogwaardig openbaar vervoer in de regio Arnhem en Nijmegen. Dat onderzoek brengt niet alleen kansen en mogelijkheden in beeld, maar ook de noodzakelijke voorwaarden.”

2022

De gemeente Arnhem vroeg de provincie Gelderland vorig jaar al om in de nieuwe aanbesteding zo veel mogelijk in te zetten op trolleys. Als het aan de gemeente ligt, rijden er in 2022 alleen nog maar trolleybussen door de regio. Met de trolley 2.0 zijn ook steden zoals Wageningen, Nijmegen en Zutphen te bereiken. De inzet van deze bus op de Rijnlijn is hierin een belangrijke stap.

Lees ook:

Schrijf je nog in voor het gratis, online OV Congres:

OV-congres-2020-juni-juli_468x60

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

4 reacties op “Trolleybus 2.0 beste elektrische optie voor buslijn Arnhem-Ede”

John rdam|29.06.20|16:47

Tja, het blijven bussen, hoe je ze ook aandrijft. Dus altijd oncomfortabeler dan railvervoer en daarmee geen echt alternatief om je prettig van A naar B te laten brengen.

Gerard DB|29.06.20|18:14

John, dan koop je een auto.

Wiebe Goossen|30.06.20|10:23

M.i. is het zeker een interessant idee voor agglomeratievervoer, dat vaak hoge passagiersaantallen kent. Ik zou er zeker niet tegen zijn!

Wiel Hahn|30.06.20|12:42

Blijkbaar logische oplossing en de goedkoopste en schoon op busgebied. Tram zou ik liefste zien is echter in deze situatie lijkt mij niet rieel. Aantal reizigers is te laag daarvoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.