
Keolis verliest busconcessie IJssel-Vecht na gesjoemel
De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland willen de OV-concessie IJssel-Vecht intrekken. Vervoerder Keolis zou volgens de opdrachtgevers opzettelijk onjuiste informatie hebben verstrekt bij de aanbesteding. In mei van dit jaar werd bekend dat er gesjoemeld was door de vervoerder, er zou sprake zijn van geheime, frauduleuze afspraken. Spoedig daarna gaf Keolis aan afstand te nemen van elk gedrag dat niet integer was en heeft de betrokkenen ontslagen, maar dat is voor de provincies niet voldoende om de concessie niet in te trekken.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Het is maar een heel gedoe met die aanbestedingen dat zag men destijds ook in Limburg
ze worden ook steeds groter gemaakt, dus meer omzet in die concessies. Vervoerders gaan daarom steeds meer capriolen uithalen om hun omzet te behouden, danwel te laten groeien.
Één besluit dat alleen maar verliezers zal kennen, ik ga er vanuit dat de provincie niet op zijn voornemen terug zal komen.
Keolis is aangeschoten wild, en lijd bovenop de “corona” verliezen nog extra verlies (investeringen nieuwe consessie)
En de reputatieschade.
De provincie gaat het ook geld kosten, en veel moeite, welk busbedrijf kan er nu in deze tijd zo’n grote investering veroorloven.
Ze duperen ook de reizigers, want wie gaat er na 10 december rijden??
Gingen we maar weer terug naar een landelijk OV dan wordt er niet zo veel geld verspild door concessie inschrijvingen, nieuw materiaal, nieuwe uniformen, omletteren van bushaltes en zo kan ik nog wel tien andere geldverslindende zaken opnoemen.
Bij de aanbestedingen gaat het de werkgever enkel om geld te verdienen.
Vaak ten koste van onderhoud en ruimte in de diensten.
CAOs worden wel nageleefd maar uitgekleed tot op de komma.
Een outsider kan deze geldverslindende onzin niet vatten.
Jammer!