Syntus, bus, Apeldoorn

Keolis verliest busconcessie IJssel-Vecht na gesjoemel

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland willen de OV-concessie IJssel-Vecht intrekken. Vervoerder Keolis zou volgens de opdrachtgevers opzettelijk onjuiste informatie hebben verstrekt bij de aanbesteding. In mei van dit jaar werd bekend dat er gesjoemeld was door de vervoerder, er zou sprake zijn van geheime, frauduleuze afspraken. Spoedig daarna gaf Keolis aan afstand te nemen van elk gedrag dat niet integer was en heeft de betrokkenen ontslagen, maar dat is voor de provincies niet voldoende om de concessie niet in te trekken. 

Het besluit is een klap voor de vervoerder, al noemt de provincie de intrekking ‘evenredig gelet op de ernst en de aard’. Keolis rijdt al jaren in delen van het concessiegebied én met dit contract is ook nog eens 900 miljoen euro gemoeid over de hele duur van de concessie. Keolis mocht eigenlijk het busvervoer in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland verzorgen van december 2020 en tot december 2030. Bovendien zijn er al investeringen gedaan, zodat de exploitatie eind dit jaar zou kunnen starten.

Keolis zegt met ‘grote teleurstelling’ kennis te hebben genomen van het besluit om het contract IJssel-Vecht in te trekken. “Wij zijn van mening dat alle benodigde stappen zijn ondernomen voor herstel. Na het ontvangen van de formele kennisgeving zullen we ons beraden over te nemen vervolgstappen.”

Vals spel

De provincies treden echter hard op tegen de onregelmatigheden in het aanbestedingsproces en laten weten dat vals spel niet kan. “Integer handelen en je aan de regels houden zijn basisprincipes waar niet aan getornd mag worden.” Overigens is het nog niet definitief dat Keolis de concessie verliest; dat besluit wordt eind juli genomen. De vervoerder kan zelf ook nog bezwaar hiertegen maken.

Op dit moment verzorgt Keolis het vervoer in delen van de nieuwe concessie, namelijk in Veluwe en Midden-Overijssel. Het is de verwachting van de provincies dat het nu genomen besluit geen belemmeringen oplevert voor de lopende concessies. De provincies gaan aan de slag met het uitwerken van noodmaatregelen, zodat het busvervoer vanaf december wel gewoon kan doorgaan. Hoe dit er precies uit gaat zien onderzoeken de provincies nu.

Nieuwe vervoerder

In een Statenbrief stellen de provincies dat ze in gesprek willen met de vervoerders die tijdens de aanbesteding op nummer 2 en 3 terecht zijn gekomen. Behalve Keolis hadden ook Connexxion, EBS en Arriva ingeschreven op de concessie. Het zou dan mogelijk zijn volgens de provincies om de nieuwe concessie te laten ingaan in december 2021. Als de provincies er met de andere vervoerders niet uitkomen, moet de concessie opnieuw in de markt worden gezet. In de tussentijd komt er een noodconcessie.

Nadat bekend werd dat het aanbestedingsproces niet zuiver was gelopen, werd in eerste instantie gemeld dat Keolis geheime afspraken had gemaakt met busleverancier BYD over de tijdige levering van de bussen. Dit weerlegde de vervoerder zelf. Er waren onregelmatigheden ontdekt bij verklaringen over de leveringen van de buurtbussen en over het onderwerp Circulariteit, meldde de vervoerder op de eigen website. Bovendien heeft de vervoerder altijd benadrukt dat er geen problemen zouden zijn om gewoon volgens planning te kunnen starten met IJssel-Vecht.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

4 reacties op “Keolis verliest busconcessie IJssel-Vecht na gesjoemel”

kees boer|07.07.20|21:47

Het is maar een heel gedoe met die aanbestedingen dat zag men destijds ook in Limburg

Camille Kreemers|07.07.20|23:15

ze worden ook steeds groter gemaakt, dus meer omzet in die concessies. Vervoerders gaan daarom steeds meer capriolen uithalen om hun omzet te behouden, danwel te laten groeien.

Rik Spring|07.07.20|23:43

Één besluit dat alleen maar verliezers zal kennen, ik ga er vanuit dat de provincie niet op zijn voornemen terug zal komen.
Keolis is aangeschoten wild, en lijd bovenop de “corona” verliezen nog extra verlies (investeringen nieuwe consessie)
En de reputatieschade.

De provincie gaat het ook geld kosten, en veel moeite, welk busbedrijf kan er nu in deze tijd zo’n grote investering veroorloven.
Ze duperen ook de reizigers, want wie gaat er na 10 december rijden??

Rob Zuydervelt|10.08.20|22:43

Gingen we maar weer terug naar een landelijk OV dan wordt er niet zo veel geld verspild door concessie inschrijvingen, nieuw materiaal, nieuwe uniformen, omletteren van bushaltes en zo kan ik nog wel tien andere geldverslindende zaken opnoemen.
Bij de aanbestedingen gaat het de werkgever enkel om geld te verdienen.
Vaak ten koste van onderhoud en ruimte in de diensten.
CAOs worden wel nageleefd maar uitgekleed tot op de komma.
Een outsider kan deze geldverslindende onzin niet vatten.
Jammer!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.