BYD bus op Busworld

Keolis: intrekken concessie bedreigt 260 arbeidsplaatsen

Het besluit om de concessie IJssel-Vecht in te trekken heeft grote, negatieve gevolgen voor de reizigers, het personeel, Keolis zelf en voor de inwoners van het concessiegebied. Dat schrijft vervoerder Keolis in de zienswijze als reactie op het besluit dat Gedeputeerde Staten in Gelderland, Overijssel en Flevoland hebben gemaakt. De vervoerder vraagt de drie om het besluit te heroverwegen.

Keolis zegt te begrijpen dat de jarenlange relatie met de opdrachtgevers een knauw heeft gekregen door de fout die is gemaakt. Daarom wil de vervoerder eraan werken om het vertrouwen terug te winnen. “Keolis geeft in alle openheid toe onregelmatigheden te hebben ontdekt, neemt hier afstand van en heeft alle mogelijke zelfreinigende maatregelen genomen. De aanbestedingswet biedt andere mogelijkheden wanneer er sprake is van transparantie en herstel”, aldus de vervoerder.

GS besluit definitief wat er gebeurt met IJssel-Vecht op 4 augustus. Als Keolis dan echt de concessie verliest, moet vanaf 13 december een andere oplossing worden gezocht. Daarom wordt nu gesproken met Connexxion en EBS. Wel laat Keolis weten dat de vervoerder bereid is om een noodconcessie te rijden als dit door GS wordt gevraagd.

Meer OV

Het intrekken is volgens de vervoerder in ieder geval een te zware maatregel, met negatieve impact op de reiziger, de werkgelegenheid en de onderneming. Ten eerste omdat de reiziger in de nieuwe concessie beduidend meer OV zou krijgen. Vanaf 13 december wil Keolis 20 procent meer vervoer bieden dan in de huidige dienstregeling, HOV-verbindingen met meer zitplaatsruimte en meer reismogelijkheden dankzij hogere frequenties en slimme verbindingen. Vooral tijdens de coronacrisis is dit voordelig, omdat spreiding hierdoor mogelijk wordt.

Bovendien bevindt de vervoerder zich inmiddels in een vergevorderd stadium van de implementatie van de concessie. Zo is een deel van de nieuwe bussen onderweg naar Nederland. Omdat Keolis in IJssel-Vecht met een groot aandeel elektrische bussen wil gaan rijden, zorgt het intrekken van de concessie en uitstel van de inzet van elektrische bussen zorgt voor een uitstoot van 22.612.845 kilogram CO2 per jaar.

Daarnaast zijn de bouwwerkzaamheden voor de laadinfra al gestart, het vervoerplan is goedgekeurd en het leer-/werktraject voor statushouders en medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt is ook gestart. “Als de concessie wordt ingetrokken, is Keolis nog steeds gebonden aan (een deel van) deze verplichtingen, terwijl we de materialen en diensten niet meer kunnen inzetten voor de concessie.”

Werkgelegenheid

Ten tweede heeft het intrekken van de concessie als direct gevolg dat er ruim 260 arbeidsplaatsen minder beschikbaar komen, omdat er veel meer OV zou worden aangeboden. Keolis: “Een deel van de in te zetten nieuwe medewerkers bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De 52 arbeidsplaatsen voor deze specifieke groep komen te vervallen bij het intrekken van de concessie, ook al zijn de eerste groepen medewerkers inmiddels gestart.”

Bovendien zorgt het huidige besluit voor veel onrust onder het personeel. Weliswaar wordt een grote groep van de huidige medewerkers bij de overgang naar een nieuwe vervoerder gewoon overgenomen, maar de termijn waarop dat gebeurt baart ze alsnog zorgen. Keolis stelt dat de medewerkers mogelijk een andere werkplek krijgen, andere huisregels, andere collega’s, andere leiding en zelfs andere bussen. “Een zorgvuldig overgangsproces neemt zo’n 9 tot 12 maanden in beslag.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Keolis: intrekken concessie bedreigt 260 arbeidsplaatsen”

Jan Termorshuizen|28.07.20|11:23

Tja, dit soort ideeën wordt elke zoveel jaar wel een keer geopperd. Echter:
– een bus is altijd minder comfortabel dan een railvoertuig.
– voor grotere vervoersstromen is de bus niet geschikt.
– bussen zijn een oplossing voor kleinere stromen. Daarvoor is het aanleggen van dure infra te kostbaar, dus wordt de bus te traag.
– er worden ‘toch maar’ wat extra haltes aangelegd.
– de investering voor een goede vrije baan zijn net zo hoog als die voor het aanleggen van een railsysteem.

Wiebe Goossen|28.07.20|13:26

Deze ‘bedreiging’ kan Keolis slechts op eigen rekening schuiven, immers is niet gevraagd zo te sjoemelen. Wel blijkt hieruit dat gebrekkig toezicht bij het hele ‘gunningstraject’ funest kan zijn en dat er toch wel wat nadelen zijn aan dat ‘openbaar aanbesteden’!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.