Kaartautomaat metro Pijnacker-Zuid

Te hoog afgeschreven saldo nog niet opgehaald door veel RET-reizigers

Slechts 15 procent van de bus- en tramreizigers bij wie RET eind 2019 en begin 2020 te veel saldo afschreef, heeft dit bedrag opgehaald. De periode waarin de restitutie kan worden teruggezet op de kaart bij een automaat is daarom verlengd. Vanwege de coronamaatregelen vroeg de Rotterdamse vervoerder reizigers afgelopen najaar het geld alleen op te halen als zij toch al van plan waren van het OV gebruik te maken.

RET schreef maandenlang per ongeluk te veel saldo af vanwege fouten in de software van nieuwe in- en uitcheckapparatuur. Daardoor werd een te hoge ritprijs berekend of mislukte het uitchecken. Bij de meesten gaat het om enkele centen of euro’s, maar er waren volgens de vervoerder ook uitschieters omhoog. Het technische mankement was eind maart opgelost.

Tienduizenden euro’s

Aanvankelijk leken de problemen zich alleen voor te doen tussen 6 en 9 januari, toen bij circa 23.000 bus- en tramreizigers in totaal 45.500 euro te veel werd afgeschreven. Later bleek dat reizigers voor langere tijd te veel betaalden als zij uitcheckten bij eindpunten van een deel van de busritten. Daardoor was tussen 22 november en 22 maart nog eens 44.000 euro te veel afgeschreven bij ongeveer 14.500 reizigers.

Reizigers kregen eerst zes maanden de tijd om de restitutie op te halen. De eerste groep heeft nu tot 31 december de tijd. Voor de tweede groep staat het bedrag tot 18 november klaar bij een kaartautomaat. Daarna blijft de de restitutie beschikbaar, want het recht op geldteruggave duurt vijf jaar. Na het verstrijken van de afhaaltermijn moet daarvoor wel een teruggaveformulier worden ingevuld.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.