Inzet waterstofbussen Emmen maakt komst waterstoffabriek concreter
Foto: Bus in Emmen. Foto ter illustratie.
De kans is groot dat de brandstof voor de tien waterstofbussen waarmee Qbuzz in de regio Emmen gaat rijden, lokaal wordt geproduceerd. De inzet van de nieuwe voertuigen zorgt er namelijk voor dat de komst van een groene waterstoffabriek langs de A37 bij Emmen een stap dichterbij is, meldt de provincie Drenthe.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Goed initiatief! Laat Noord-Nederland de koploper worden van de waterstofeconomie in Nederland, Europa en de wereld. Men zou de zware electrische bussen in Groningen die trillingen veroorzaken hier ook door waterstofbussen kunnen vervangen. Zeer mogelijk dat treinen Groningen – Leeuwarden en op andere trajecten ook op waterstof kunnen rijden. Zeker als men kan tanken in Veendam, waar al een waterstoffabriek staat. Ook kan men kosten electrificatie uitsparen.
Het van de grond krijgen van de waterstofeconomie is echt heel belangrijk. Met de waterstof uit waterstoffabrieken kan men biobrandstoffen en bio-plastics maken met een negatieve CO2 uitstoot! Dit is naast het planten van heel veel bomen de enige methode om CO2 niveaus in de atmosfeer op een economische en duurzame (met windenergie) te reduceren.
Het van de grond krijgen van de waterstofeconomie is heel belangrijk. Met de waterstoffabrieken kan men biobrandstoffen en bio-plastics maken met een negatieve CO2 uitstoot! Dit is naast het planten van heel veel bomen de enige methode om CO2 niveaus in de atmosfeer op een economische en duurzame (met windenergie) te reduceren.
De nieuwe klimaatdoelstellingen vanuit Brussel , benadrukken heel duidelijk dat Nederland wil men voldoen aan reductie van de CO2 uitstoot vaart moet gaan maken om over te stappen van Diesel naar Waterstof. De eerste groep bussen wordt hopelijk snel gevolgd door een volgende groep. Momenteel te rustig in Nederland met voortgang m.b.t. plannen inzet waterstoftreinen, naast de inzet in Duitsland nu ook in Oostenrijk de eerste inzet. Ook de bestellingen bij de fabriek nemen snel toe.