Impressie van elektrische bus van GVB

GVB bestelt 32 elektrische bussen dankzij ‘coronapakket’

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft 32 nieuwe elektrische bussen en bijbehorende laadinfrastructuur besteld. De Vervoerregio Amsterdam stelt hiervoor 30 miljoen euro beschikbaar uit het eerder aangekondigde ‘coronapakket’. De investering zorgt ervoor dat GVB op schema blijft om voor 2025 alle dieselbussen te hebben vervangen zero emissievoertuigen.

De regioraad gaf eerder deze week goedkeuring voor het coronapakket, waarmee onder meer geld is vrijgemaakt voor de transitie naar volledig emissievrij busvervoer. Er komen twee laadpalen op de IJzijde bij Amsterdam Centraal en ook in twee stallingen van GVB. De vervanging van de 32 bussen stond al langer gepland en zou aanvankelijk gezamenlijk worden bekostigd door de Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam.

Een deel van de investering wordt ook betaald met een subsidie van 13,7 miljoen euro uit de Connecting Europa Facility (CEF) van de Europese Commissie. Hiervoor werd eind november het formele contract getekend.

Belangrijk signaal

“Deze investering is een belangrijk signaal dat de Vervoerregio, ondanks de ongekende coronasitutie die het OV in het hart raakt, niet bij de pakken neerzit”, aldus Gerard Slegers, dagelijks bestuurder van de Vervoerregio. “We geloven in het OV als vervoer van de toekomst en we zijn ook voornemens om dat te doen met de ambities die we hebben op het gebied van duurzaamheid en gezondheid voor de inwoners van de regio Amsterdam. Daarnaast is het goed dat we met deze investering Nederlandse bedrijven ondersteunen die het ook ongelooflijk moeilijk hebben.”

De bussen worden begin 2022 geleverd door fabrikant VDL. Het aantal elektrische bussen van GVB bedraagt vanaf dan 75. In april van dit jaar nam de vervoerder de eerste elektrische bus op in de dienstregeling. “Wij zijn blij met dit bereikte akkoord zodat wij onze duurzaamheidsambities kunnen voortzetten. We kunnen op schema blijven om voor 2025 alle dieselbussen te vervangen voor elektrische bussen en zo bij te dragen aan schone lucht in de regio”, aldus Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB. “De dieselbussen zijn met hun 14 jaar aan het eind van hun levensduur en zijn hard toe aan vervanging.”

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.