Bus in Groningen

GNMI: denk aan OV bij verlagen maximumsnelheid bebouwde kom

Het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kan nadelig uitpakken voor de doorstroming van het busvervoer in steden. Bij het terugbrengen van de limiet en bijbehorende weginrichting moet dan ook rekening worden houden met het openbaar vervoer, stelt het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI).

De Tweede Kamer nam in oktober een motie aan om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Het idee is dat dit leidt tot een afname van het aantal verkeersdoden. Het GNMI benadrukt dat vanuit verkeersveiligheid en leefbaarheid zeker wat te zeggen valt voor de maatregel. “Maar voor het stedelijke busvervoer is een lage snelheid juist funest: reizigers waarderen buslijnen met een goede doorstroming op het wegennet.”

Het besluit betekent overigens niet dat 30 kilometer per uur op alle wegen binnen de bebouwde kom de norm wordt. Er zijn bijvoorbeeld uitzonderingen mogelijk op doorgaande wegen als dit de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt.

Type busverbinding

Welke snelheid gewenst is voor busvervoer binnen de stad, hangt volgens het GNMI af van verschillende factoren. De meest belangrijke zijn de functie van de weg in het hele netwerk, het aantal voertuigen, de breedte van de weg en ruimtelijke uitstraling. Bij de fysieke inrichting is daarnaast belangrijk dat wordt gekeken naar het type busverbinding. Lijnen die wijken ontsluiten vragen bijvoorbeeld om andere maatregelen dan HOV-verbindingen die het juist van snelheid moeten hebben.

Daar komt bij dat de opkomst van slimme verkeerslichten om een goede aanpak vragen, aldus het GNMI, dat hier samen met het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten DOVA verder mee aan de slag gaat. Dit soort verkeerslichten kunnen verkeer zien aankomen, herkennen en daardoor voorrang verlenen aan bepaalde vervoersmiddelen, zoals bussen.

Lees ook: ‘OV-voorrang hindert doorstroming, maar vermindert drukte op de weg’

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.