Bussen De Lijn (foto: De Lijn)

De Lijn kiest alsnog voor gefaseerde aanbesteding elektrische bussen

In het meest gunstige scenario rijden in 2025 circa 400 volledig elektrische bussen in Vlaanderen. De Vlaamse vervoerder De Lijn had aanvankelijk een aanbesteding uitgeschreven voor 970 voertuigen, maar zette die afgelopen zomer stop. Er wordt nu gekozen voor een gefaseerde aanpak om onder meer de vruchten te kunnen blijven plukken van technologische ontwikkelingen. Dit geeft bovendien meer tijd om de infrastructuur op orde te krijgen.

De Lijn schreef in december een nieuwe aanbesteding uit voor 200 elektrische bussen, waarvan de eerste in 2023 moeten worden geleverd. Er is voor gekozen om eerst twee fabrikanten elk dertig bussen te laten leveren, waarna wordt bepaald van wie ook de resterende 140 zullen komen. In een volgende fase zal wel telkens een bestelling van minimaal 200 bussen tegelijkertijd worden geplaatst. De Lijn verwacht 50 miljoen euro te moeten uittrekken voor de eerste zestig bussen en bijbehorende laadinfrastructuur.

Nederland als voorbeeld

De Vlaamse oppositie reageerde kritisch op het besluit om de oorspronkelijke bestelling te halveren. Daarbij werd onder meer gewezen naar Nederland, waar inmiddels meer dan 20 procent van de bussen emissievrij is. “Dan zou je toch denken dat men ook eens naar Nederland kan gaan kijken wat werkt en wat niet. En Nederland is zeker niet het enige voorbeeld waar het werkt”, aldus Stijn Bex van Groen.

Hoewel de instroom van elektrische bussen dus langer gaat duren dan aanvankelijk gepland, blijft de ambitie uit het regeerakkoord van kracht dat het OV in de Vlaamse stadskernen uiterlijk in 2025 volledig emissievrij moet zijn. Het streven is daarna dat in 2035 in heel Vlaanderen alleen nog maar met zero emissiebussen wordt gereden.

In het beste scenario bestaat de busvloot van De Lijn tegen die tijd – inclusief hybride voertuigen – uit 1.470 bussen die elektrisch kunnen rijden, aldus de Belgische minister van Mobiliteit Lydia Peeters. De Lijn nam in september 2020 de eerste zes volledig elektrische bussen op in de stadsdienst in Leuven, op een later moment volgen Antwerpen en Gent. De vloot van de vervoerder telt in totaal circa 2.200 voertuigen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.