Elektrische bussen RRReis pantograaf (foto: Keolis)

Extra controle voor alle bussen IJssel-Vecht na opstartproblemen

De 246 nieuwe elektrische bussen in de noodconcessie IJssel-Vecht worden allemaal opnieuw nagelopen en krijgen een extra complete onderhoudsbeurt. Vervoerder Keolis heeft besloten een ‘verbeterstraat’ in te richten om opstartproblemen met de nieuwe voertuigen structureel op te lossen. Een aantal bussen kwam stil te vallen door een plotseling dalende batterijcapaciteit. Ook zijn er problemen met de verwarming en in- en uitcheckapparatuur.

Keolis rijdt in IJssel-Vecht onder de merknaam RRReis met 246 elektrische bussen van de Chinese fabrikant BYD. De noodconcessie heeft daarmee de grootste elektrische busvloot in Europa en ging op 13 december 2020 van start. Met het doorvoeren van handmatige aanpassingen in de bussen ziet Keolis inmiddels verbetering, al betreft dit een tijdelijke oplossing. Met onderhoudspartners en leveranciers wordt eraan gewerkt om komende weken structurele oplossingen door te voeren.

Verkeerde batterijcapaciteit

Een van de voornaamste problemen is dat de batterijcapaciteit soms anders wordt ingeschat dan daadwerkelijk het geval is. De buschauffeur ziet dan een verkeerde ‘state of charge’ doordat de software van de bus, pantograaf en boordcomputer niet goed met elkaar communiceren. Hierdoor zijn een aantal bussen onverwachts stilgevallen. Keolis noemt geen precieze aantallen, maar zegt wel dat slechts enkele voertuigen niet verder konden rijden.

Om ervoor te zorgen dat de batterij alsnog goed kalibreert met de andere systemen, moet de batterij van de bus worden teruggebracht naar 0 procent en vervolgens worden volgeladen tot 100 procent. Hiervoor is wel nodig dat het automatische verwarmingsproces handmatig wordt uitgeschakeld, omdat de batterij anders blijft steken op 99,7 procent.

Hoewel dit effect sorteert, is de daadwerkelijke oorzaak van het plotselinge dagen van de capaciteit nog niet achterhaald en blijven er bussen stilvallen. Afgelopen week is daarom een extra meetmethode voor de batterijen op de bussen geïnstalleerd waarmee de batterij op celniveau kan worden geanalyseerd. Er wordt ook gewerkt aan een alert om bussen die tijdens de dienst mogelijk stil kunnen vallen, op voorhand om te wisselen.

Verwarmingsproblemen

Een ander probleem is dat de verwarming niet altijd goed blijkt te werken. Als tijdelijke oplossing wordt deze daarom dertig minuten voor de start van de dienst handmatig ingesteld. Door extra bussen klaar te zetten als back-up, zijn chauffeurs ervan verzekerd dat zij weg kunnen rijden in een verwarmde bus.

Bij snelheden boven 60 kilometer per uur waait nog wel buitenlucht de bus in via roosters of kieren. Bij lagere temperaturen is de verwarming niet altijd in staat dit voldoende te compenseren. Het aanpassen en isoleren van verwarmingsbuizen, isolatie in de cabine en een correctie van het verwarmingssysteem moet een structurele oplossing gaan bieden.

Beginperiode

Om alle bussen aan te pakken, werkt een projectteam van Keolis samen met ingehuurde technici aan de realisatie van de verbeterstraat. Hier krijgen alle bussen, dus ook de voertuigen zonder opstartproblemen, een complete onderhoudsbeurt. Ze worden verder nogmaals nagekeken op alle pijnpunten die zijn geconstateerd. Vanaf eind januari zullen dagelijks vier bussen door de verbeterstraat gaan.

Keolis noemt de problemen ‘uiteraard ontzettend vervelend’ en zegt dat er achter de schermen continu wordt gewerkt om deze zo snel mogelijk op te lossen. Ook zijn indien nodig extra medewerkers en bussen beschikbaar. De vervoerder benadrukt daarbij dat de concessie zich nog in de beginperiode bevindt. “Het ligt in de lijn der verwachting dat we tegen opstartproblemen aanlopen.”

De testfase met de nieuwe bussen en laadinfrastructuur duurde vorig jaar bovendien korter dan de bedoeling was. In afwachting van het besluit of Keolis de noodconcessie mocht gaan rijden, werd de implementatie wekenlang getemporiseerd. Nadat dit besluit de goede kant op was gevallen, was er nog maar één in plaats van vijf weken over om te testen. “Doordat de testfase korter was, loop je nu her en der tegen kinderziektes aan die je anders wellicht niet zou hebben gehad”, zei concessiemanager René Nekkers kort na de start van de concessie. De genoemde problemen waren toen nog niet aanwezig.

Kritiek

De opstartproblemen hebben inmiddels ook de regionale politiek en vakbonden bereikt. Zo heeft de Overijsselse fractie van PVV heeft vorige week een extra provinciaal debat aangevraagd. Vakbonden FNV en CNV uitten deze week hun zorgen over de verhoogde werkdruk voor personeel. Volgens de twee bonden heeft deze een ontoelaatbaar niveau bereikt.

“Het punt is dat het gebruik van totaal nieuwe elektrische voertuigen, nieuwe handelingen en onvolkomenheden met zich meebrengt. Daar biedt de dienstregeling geen ruimte voor”, aldus FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. CNV-bestuurder Peter de Ridder stelt dat chauffeurs ‘flinke vertragingen’ oplopen omdat het elektrisch laden vanwege zijn nieuwigheid ‘nog even prutsen’ is.

De vakbonden hebben Keolis om opheldering te gevraagd en om compensatie voor de extra gewerkte tijd van chauffeurs als gevolg van materiaalpech. De vervoerder zette vanwege de kortere aanloopfase overigens bij de start van de concessie op alle busstations extra medewerkers in om chauffeurs te begeleiden bij het pantograafladen.

Dit artikel is geactualiseerd op basis van een update van 23 januari.

Lees ook: ‘Noodconcessie IJssel-Vecht is nieuwe start voor Keolis’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Extra controle voor alle bussen IJssel-Vecht na opstartproblemen”

Pat Rick|25.01.21|17:06

Precies dit soort dingen zijn verdoezeld bij de consessie. Goed dat deze is ingetrokken en er andere bussen moeten komen

Ruud de Groot|26.01.21|11:22

Volgende keer toch maar een intussen bewezen Europees product aanschaffen.

We houden daarmee ‘onze’ eigen industrie op de been en ook qua kosten zal het uiteindelijk voordelig uitpakken.

Wiebe Goossen|26.01.21|13:16

Het lijkt erop dat té gehaast is overgestapt op het fenomeen elektriek rijden omdat dat nou eenmaal ‘modern en zo goed voor het milieu’ is. Zijn deze problemen dan niet aan het licht gekomen bij het proefbedrijf, of heeft men dit gemakshalve maar vergeten bij het over de schutting gooien van het mooie, nieuwe RRRreis-product?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.