Extra zekerheid voor buschauffeurs om ongelukken te voorkomen

Sideguard assistent (foto: Daimler)
Persbericht Daimler

Bij een bocht naar rechts moet een buschauffeur zeker in een drukke stad op veel dingen tegelijkertijd letten. Ook in bestaande bussen kan dankzij de nieuwste technologie nu extra zekerheid worden ingebouwd om ongelukken te voorkomen. Zo zijn in Duitsland al meer dan 250 bussen van Mercedes-Benz en Setra achteraf uitgerust met een zogeheten Sideguard Assist, die met name voetgangers en fietsers beschermt.

De Sideguard Assist waarschuwt de buschauffeur bij het afslaan naar rechts voor potentieel gevaar in onder meer de dode hoek. Het systeem wordt direct achter de vooras gemonteerd en heeft dankzij een radarsensor een groot bereik. Als het voertuig stilstaat, wordt de chauffeur gewaarschuwd voor gevaar binnen een straal van acht meter van de bus en tijdens het rijden is dit zelfs twaalf meter. Daarmee is het volledige gebied afgedekt waar fietsers en voetgangers gevaar kunnen lopen als de bus begint te draaien.

Dag en nacht

Chauffeurs worden op verschillende manieren gewaarschuwd door het systeem. Zodra een beweging wordt gedetecteerd aan de zijkant van de bus, gaat een geel LED-lampje branden ter hoogte van de zijspiegel. Dit zorgt ervoor dat de aandacht van de bestuurder direct is gericht op de situatie naast zijn bus. Als de richtingaanwijzer naar rechts is geactiveerd, kleurt het lampje rood en klinkt er ook een waarschuwingssignaal.

Het grote voordeel aan de Sideguard Assist is dat de radartechnologie niet kan worden beïnvloed door factoren als regen, mist, sneeuw, lichtreflexen of vuil. Daardoor functioneert het systeem, dat automatisch wordt geactiveerd en niet kan worden uitgeschakeld, dag en nacht en onder alle weersomstandigheden. Verder wordt onderscheid gemaakt tussen bewegende en stilstaande objecten, waardoor valse alarmen tot een minimum worden beperkt.

De Sideguard Assist is ontwikkeld door Omniplus, het servicemerk van Daimler en kan achteraf worden ingebouwd in vrijwel alle Mercedes- en Setra-bussen vanaf bouwjaar 2010.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.