Tram RET Hofplein (foto: Rick Keus/RET)

RET lijdt fors verlies, maar ziet licht aan het einde van de tunnel

De coronacrisis heeft de Rotterdamse stadsvervoerder RET vorig jaar opgezadeld met een verlies van 11,4 miljoen euro. In de eerste maanden van 2020 zag het er nog rooskleurig uit met opnieuw groeiende reizigersaantallen en een hoge klanttevredenheid, maar daarna dook de vervoerder diep de rode cijfers in. “Inmiddels is er licht aan het einde van de tunnel”, zo geeft algemeen directeur Maurice Unck toch nog een positieve draai aan het jaarverslag.

“Het was een intensief jaar waarin we ons steeds weer moesten aanpassen. Denk aan de invoering van de mondkapjesplicht, het uitbreiden van de schoonmaak en het vanwege toenemend verzuim aanpassen van de dienstregeling. Dat vroeg veel, van iedereen”, aldus Unck. Tegelijkertijd benadrukt de directeur dat er weer licht gloort aan de horizon. “Met de toenemende vaccinatiegraad zal er steeds meer mogelijk zijn en zullen de reizigersaantallen weer groeien. Binnen enkele jaren verwachten we weer op de aantallen van voorheen te zitten, om vervolgens door te groeien.”

71,2 miljoen overheidssteun

De cijfers in het jaarverslag van 2020 staan in schril contrast met de positieve ontwikkeling die de RET jarenlang doormaakte. “We hebben na jaren van recordgroei in 2020 een ongekende dip doorgemaakt”, aldus Unck. Met nog maar 95 miljoen reizigers lag het aantal instappers en reizigerskilometers zo’n 45 procent lager dan in 2019. De opbrengsten uit kaartverkoop kwamen daardoor uit op 145 miljoen euro in plaats van de beoogde 225 miljoen.

Dat zorgde er dus voor dat de Rotterdamse vervoerder het jaar afsloot met een verlies van ruim 11 miljoen, tegenover bijna 6 miljoen winst in 2019. Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding zijn die rode cijfers nog enigszins beperkt. Zonder overheidssteun zou het verlies 71,2 miljoen euro hoger zijn uitgevallen. Op het ‘hoogtepunt’, aan het einde van de zomer, vervoerde de RET vorig jaar circa 60 procent van het gebruikelijke aantal reizigers.

Investeringen

Toch was het niet alleen maar kommer en kwel nadat de coronacrisis losbarstte. De RET bleef ondanks de tegenslagen investeren in een toekomstbestendig OV. Dat gebeurde met de aanbesteding van het landelijk MaaS-platform, voorbereidingen voor het nieuwe OV-betalen en de bestelling van 42 nieuwe zero emissiebussen. Corona zorgde er ook voor dat de ontwikkeling van de drukte-indicator werd versneld, net als de samenwerking met aanbieders van deelscooters- en fietsen en het spreiden van reizigersstromen.

Ook werkte de vervoerder aan een keervoorziening voor de normaal gesproken drukke RandstadRail, waardoor het mogelijk is om de metrofrequentie tussen Pijnacker en Rotterdam Centraal te verdubbelen in de spits. Unck prijst verder meermaals het RET-personeel, dat er ondanks de grote onzekerheid over het virus voor zorgde dat het OV als vitale sector kon blijven rijden.

Politieke bereidheid

Hoewel ook de RET komende jaren nog een flinke opgave staat te wachten, kijkt de vervoerder met vertrouwen naar de toekomst. Dat komt onder meer door de politieke bereidheid die Unck ziet om te investeren in het OV. Vanuit het Nationaal Groeifonds zijn de eerste middelen beschikbaar gesteld en ook de verkiezingsprogramma’s bevatten tal van plannen voor miljardeninvesteringen. “Ondanks corona is het bewustzijn toegenomen dat meer en beter OV hard nodig is: voor een sterke economie, een duurzame samenleving en een maatschappij waarin mensen meedoen.”

Met de verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding tot 2022 laat politiek Den Haag volgens de directeur bovendien zien dat om stappen te kunnen maken op de langere termijn, eerst hulp op de korte termijn nodig is. “Het stelt mij gerust te zien dat het kabinet met ons het afbraakscenario wil afwenden. We hebben goede hoop dat ook voor 2022 een oplossing wordt gevonden. Samen werken we aan beter OV en aan verantwoord herstel in de komende jaren.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.