8,8 meter-bus BYD Keolis in IJssel-Vecht (foto: Keolis)

Elektrische busvloot concessie IJssel-Vecht compleet

De grootste elektrische busvloot van Europa is iets groter geworden. Vervoerder Keolis heeft namelijk de dertien bussen van 8,8 meter in de dienstregeling opgenomen. Dat betekent dat de vloot in de concessie IJssel-Vecht nu 259 elektrische bussen telt en compleet is.

De kortere bussen zijn eveneens van fabrikant BYD en bieden plaats aan vijftig reizigers. De voertuigen gaan rijden op de midibuslijnen in de regio IJssel-Vecht, zoals Barneveld, Dedemsvaart, ’t Harde, Coevorden, Twello en Scherpenzeel. Net als de grotere voertuigen beschikken ze onder meer over wifi, usb-poorten, digitale informatieschermen en een elektrische rolstoelplank.

Eigenlijk voor Lelystad

De 8,8 meter-bussen waren aanvankelijk bedoeld voor Lelystad, dat eind 2021 zou worden toegevoegd aan IJssel-Vecht. De provincie Flevoland neemt echter geen deel aan de noodconcessie. Naar verwachting wordt eind dit jaar gestart met de aanbesteding van de nieuwe concessie, die eind 2022 van start moet gaan en dertien jaar zal duren. Er geldt een overnameverplichting van 90 procent van het materieel.

Keolis nam in december 2020, bij de start van de nieuwe concessie in Gelderland en Overijssel, al de 246 reguliere bussen in gebruik. Begin juni werd met deze voertuigen de grens van 10 miljoen elektrische kilometers bereikt. Daarmee heeft RRReis, de merknaam waaronder wordt gereden, ruim 3 miljoen liter diesel bespaard.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “Elektrische busvloot concessie IJssel-Vecht compleet”

Wiebe Goossen|01.07.21|12:48

Die kleinere bussen lijken mij ideaal voor de stadslijnen van Deventer, vooral omdat overal van die rotondes zijn verschenen waar met de grotere bussen maar moeilijk omheen kan worden gereden. Als namelijk om zo’n rotonde een ‘driekwart draai’ moet gemaakt worden is het moeilijk manoeuvreren met zo’n grote bus, vooral als direct daarop nog een halte moet worden aangedaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.