Elektrische bus Gooi en Vechtstreek (foto: Transdev)

Nieuwe financieringsvorm zorgt voor elektrische bussen in Gooi en Vechtstreek

Dankzij een nieuwe financieringsconstructie kan Transdev vanaf april 2022 met elektrische bussen gaan rijden in Gooi en Vechtstreek. De concessie ging vanwege de coronacrisis van start zonder zero emissiematerieel, maar over negen maanden stromen alsnog de eerste schone voertuigen in. De nieuwe vorm van financiering die hiervoor heeft gezorgd, kan ook in de toekomst en in andere regio’s bijdragen aan een snellere energietransitie in het OV.

De provincie is namelijk goedkoper uit door de nieuwe constructie, die het gevolg is van een samenwerking van Noord-Holland met vervoerder Transdev en ING Lease. “Dat hebben we kunnen bewerkstelligen door duidelijkere afspraken over voortdurende inzet van de elektrische bussen binnen de concessie tussen partijen vast te leggen. Financieringslasten kunnen in dit geval met circa 60 procent worden verlaagd”, legt Erwin de Kok, initiator vanuit ING, uit.

Vereenvoudigd overdrachtsproces

Het nieuwe financieringsmodel is uitgedacht en voorgesteld door de bank en vervoerder en leunt naast een driepartijenovereenkomst op een duidelijkere koppeling van bussen en laadinfrastructuur aan de concessie. Behalve de lagere lasten zorgt de constructie volgens ING voor een vereenvoudiging van het overdrachtsproces van elektrische bussen en laadinfra als een concessie eindigt. “Een sleutel richting de toekomst”, aldus De Kok, die in het bijzonder doelt op de aankomende noodconcessies.

De Kok opperde eerder al in een blog voor andere financieringsmodellen om de zero emissie-transitie verder te helpen. De hoge aanschafkosten blijven punt van zorg en daar kwam de coronacrisis bij. “Samenwerking is noodzakelijk om de snelheid in de ZE-transitie vast te houden en kosten te minimaliseren. Zeker nu vervoersstromen als gevolg van Covid-19 structureel wijzigen, aanbestedingen worden uitgesteld en vervoerders als gevolg hiervan mogelijk langer met dieselmateriaal blijven rijden”, schreef hij een jaar geleden.

Meer concessies

De financiering in Gooi en Vechtstreek is in dit opzicht de eerste afgeronde uitwerking. De Kok verwacht dat de constructie op korte termijn ook toegepast wordt binnen andere OV-concessies in Nederland, om de verdere elektrificatie van het OV weer in een stroomversnelling te brengen. “Inmiddels kijken ook meerdere andere vervoersautoriteiten of de inzet van deze financieringsmogelijkheid voor hun investeringen in zero emissie-materieel binnen lopende concessies of nieuwe aanbestedingen mogelijkheden biedt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.