Elektrische bus RRReis in Deventer (foto: Keolis)

Opnieuw problemen met elektrische bussen Keolis

Enkele elektrische bussen van Keolis hebben sinds vorige week te kampen met storingen, waardoor het vermogen plotseling afneemt en de bussen alleen nog maar met lage snelheid kunnen rijden. Het vervoersbedrijf onderzoekt nu samen met leverancier BYD waar het probleem zit en hoe het opgelost kan worden.

Vakbond CNV trok een paar dagen geleden aan de bel bij Keolis. De bond verzocht het bedrijf en de chauffeurs om zolang het probleem voortduurde niet meer met die bussen de snelweg op te gaan om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

Tijdelijk dieselbussen

Er wordt nog onderzocht wat er precies aan de hand is. Bij de start van concessie waren er opstartproblemen met de bussen. Toen kwam dat door haperende software. Volgens een woordvoerster van Keolis is het niet gezegd dat software opnieuw de boosdoener is. Destijds vielen de bussen helemaal stil. Dat is nu niet zo. Zodra duidelijk is waar het probleem zit en hoe dat opgelost kan worden, gaat Keolis ook de rest van de bussen inspecteren en waar nodig aanpassingen doen.

Eerder had Keolis tussen Apeldoorn – Arnhem, waar met de probleembussen gereden werd, een omleiding ingesteld omdat er op het normale traject over de A50 geen aparte vluchtstrook beschikbaar is om naar uit te wijken. De vluchtstrook wordt daar immers soms ook als spitsstrook gebruikt. Inmiddels rijden de chauffeurs weer de normale route en worden er uit voorzorg dieselbussen ingezet op het traject. Maandagochtend deed zich een storing voor in een bus op de A28 richting Zwolle. De reizigers moesten wachten op een vervangende bus om hun reis voort te kunnen zetten.

Verbeterstraat

Keolis rijdt in IJssel-Vecht onder de merknaam RRReis met 259 elektrische bussen van de Chinese fabrikant BYD. Bij de start waren dat er 246, later kwamen er nog dertien bij. De noodconcessie ging op 13 december 2020 van start. Kort na de start vielen bussen onverwacht stil door softwareproblemen. Keolis richtte toen een ‘verbeterstraat’ in om alle bussen na te lopen en de problemen structureel op te lossen. Een software-update maakte daar deel van uit.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Opnieuw problemen met elektrische bussen Keolis”

Martin Kroon|31.08.21|11:54

Dit verbaast mij niets. Jeder Konsequenz führt zum Teufel…

Voor welk probleem is het overhaast invoeren van el. bussen de oplossing?

Niet voor CO2, want het kost jaren om de CO2-footprint van duizenden kg accu’s terug te verdienen. En NOx/PM-emissies van Euro6-dieselbussen zijn op de snelweg geen probleem of reden om dure techniek in te zetten. Het OV mag geen proeftuin voor onvoldragen technieken zijn!

Stefan van Goch|01.09.21|01:01

BYD is het Chinese VDL! Die idioten kunnen geen bussen bouwen!
Neem trolleybussen met een “backup”- motor voor omleidingen.
Overleg met ECHTE busfabrikanten, zoals Volvo, Mercedes, MAN, Solaris en Scania! De rest is BAGGER!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.