Fast Ferry RET (foto: RET)

Vraaggestuurde bus vervangt Fast Ferry op Maasvlakte

De Fast Ferry van de RET tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte gaat eind dit jaar uit de vaart en wordt vervangen door een busverbinding op afroep van EBS. Vervoer over land is goedkoper dan inbesteding bij de stadsvervoerder en heeft meer groeipotentieel.

Dat schrijft het Rotterdamse college van B&W in een brief aan de gemeenteraad. De veerbootverbinding bestaat sinds 2008 en de huidige concessie loopt op 31 december 2021 af. Twee aanbestedingstrajecten leverden echter geen geldige inschrijving op. Daarom werden in een verkenning alternatieven onderzocht, waarbij een busverbinding van EBS boven inbesteding bij de RET werd verkozen.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zal het busvervoer als meerwerk inkopen bij EBS voor de concessie Voorne-Putten en Rozenburg. Het gaat om een exploitatie van drie jaar of korter als voor die tijd de Blankenburgtunnel tussen Vlaardingen en Rozenburg wordt opengesteld.

De helft goedkoper

De RET stelde een afschaling van de dienstregeling voor om binnen het beschikbare budget de Fast Ferry te blijven varen, maar vervoer over land bleek bijna de helft goedkoper zonder dat veel reizigers er wat reistijd betreft op achteruit gaan. Het gaat om vraaggestuurd openbaar vervoer, waarbij reizigers zich van te voren al voor meerdere dagen tegelijk kunnen aanmelden.

De bus van EBS gaat op doordeweekse dagen elk half uur in de spits rijden tussen metrostation Vlaardingen Oost met vaste haltes aan de Antarcticaweg en in de Pistoolhaven op de Maasvlakte. Het wordt ook mogelijk om in Brielle in- en uit te stappen.

Geen alternatief voor recreanten

De toekomstige verbinding is geen alternatief voor recreatief vervoer naar de Maasvlakte, maar het belang van een goede toekomstige woon-werkverbinding gaf de doorslag. Een bus biedt namelijk potentie om nieuwe locaties op de Maasvlakte aan te doen. Bovendien wordt hiermee voorgesorteerd op de overgang naar nieuwe vervoerswijzen na de opening van de Blankenburgtunnel. Er wordt wel onderzocht of met het resterende budget alsnog personenvervoer over water kan worden georganiseerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Vraaggestuurde bus vervangt Fast Ferry op Maasvlakte”

D. O.|06.10.21|11:21

Bussen zijn geen oplossing voor de vele mensen die kiezen om te fietsen en die over het water willen.

Dit betekent dat de RET hiermee de toeristische LF Kustroute torpedeert, de lange-afstandsfietsroute (internationale Noordzeeroute) die de Maasvlakte oversteekt en vanaf Hoek van Holland weer verder door de duinen loopt.

Of hoe Nederland zijn eigen toeristische troeven, en duurzame en lokale fietsvakanties de nek omwringt…

Arnoud Van Rooyen|07.10.21|15:10

Wat is dit zonde, zo mooi en unieke manier om van of naar de Maasvlakte of Hoek van Holland te reizen.

De fiets of kinderwagen of Bromfiets kon gewoon mee, en het was echt genieten in het O. V.

Voor het woon-werkverkeer was dit ideaal snel en efficiënt en de nodige toeristen maakte hier graag gebruik van.

Soms moeten overheden het algemeen / maatschappelijk belang voorop stellen en dat financieel ondersteunen, kunnen erook 12 fietsen mee in de bus?

Wat is het volgende wat gaat verdwijnen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.