Officiële ingebruikname elektrische bussen lijn 369 GVB (foto: GVB)

‘Zero emissie-transitie vergelijkbaar met afscheid van paardentram’

Elektrische bussen zijn steeds meer regel dan uitzondering in het OV. Toch blijft het belangrijk om er bij stil te staan als nieuwe voertuigen de weg op gaan, zegt Egbert de Vries, wethouder in Amsterdam en voorzitter van de Vervoerregio. “Mensen realiseren zich niet dat de overstap naar een elektromotor bijna dezelfde dimensies heeft als die van paarden naar een verbrandingsmotor.”

De Vries woonde vorige week de officiële ingebruikname van dertien nieuwe gelede elektrische bussen van stadsvervoerder GVB bij. De voertuigen in R-net kleuren rijden al sinds juli in de dienstregeling van lijn 369, de HOV-verbinding tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol. Maar tot een officieel startschot was het nog niet gekomen. Terwijl ook de uitrol van de eerste 31 zero emissievoertuigen van het GVB vorig jaar letterlijk geruisloos voorbijging als gevolg van de coronamaatregelen.

Lange aanloop

“Het is belangrijk dat je met elkaar weet waarvoor je het doet. En dat je ziet dat de ideeën die er zijn er nu ook echt staan”, legde De Vries uit, nadat hij met het bedienen van de pantograaf op Amsterdam Sloterdijk dan alsnog de officiële handeling verrichte. “Je moet het wel vieren, want er is hard gewerkt. Van busfabrikant tot planners tot buschauffeurs. Dat maakt het leuk als een project echt af is.”

Ook op Amsterdam Sloterdijk was het een project met een lange aanloop. Want al lijkt het simpel, zegt De Vries, elektrificeren heeft nogal wat voeten in aarde. “Je moet een elektromotor in de bus zetten, je energie ergens vandaan halen, nauwkeurig rijden om niet teveel energie te verspillen, tussentijds opladen en ook de hele infrastructuur onder de grond komt erbij kijken”, somt hij op.

Tekst gaat verder onder de foto

Officiële ingebruikname elektrische bussen lijn 369 GVB (foto: GVB)

Enorme overstap

“Het is anders rijden met een verbrandingsmotor dan met paarden, en met een elektromotor anders rijden dan met een verbrandingsmotor”, vervolgt De Vries. En dat merkt niet alleen de buschauffeur, maar op lange termijn iedereen in Nederland. “We maken met zijn allen een enorme overstap mee. Dat maakt deze tijd juist zo’n leuke tijd, omdat het iets nieuws is. Ik sprak chauffeurs die het fantastisch vinden om op een hele nieuwe manier met hun vak bezig te zijn.”

Elektrisch rijden komt niet alleen de luchtkwaliteit en het klimaat ten goede. Voor vervoerders is het volgens de wethouder op den duur ook beter voor de portemonnee. “Omdat benzine en diesel over tien jaar echt een andere prijs zullen hebben. We kunnen die situatie beter voor zijn.” Dat is ook positief voor de reiziger ten goede, om wie het uiteindelijk gaat in het OV. “Het rijdt prettiger en stiller. Mensen die geen keuze hebben omdat ze geen auto hebben, zijn ook blij dat ze elektrisch kunnen rijden. Anders ben je op het OV aangewezen en moet je wel in een vervuilende bus gaan zitten.”

80 procent ZE in 2023

En dat gaat vooralsnog voorspoedig in de drie concessies van de Vervoerregio, die tot doel heeft om vanaf 2025 alle dieselbussen te hebben vervangen door zero emissie. Dat streven lijkt, ondanks corona, nog altijd haalbaar. De autoriteit kwam namelijk met een coronasteunpakket om de transitie in stand te houden. Inmiddels staat de teller in en rond Amsterdam op 40 procent zero emissie OV en eind 2023 is dat naar verwachting meer dan 80 procent.

Het GVB rijdt nu dus met 44 elektrische bussen en volgend jaar komen er daar nog eens 31 bij. Daarvoor wordt binnenkort aan de IJzijde van Amsterdam Centraal een nieuw laadplein opgeleverd. Amstelland Meerlanden is nog voor de jaarwisseling nagenoeg volledig uitstootvrij en vanaf 2023 is het ook zover voor Zaanstreek Waterland. Al het busmaterieel moet bij de start van de nieuwe concessie namelijk volledig zero emissie zijn. In de oorspronkelijke aanbesteding – stopgezet vanwege corona – was dat nog minstens 80 procent. De Vries: “Dat we nu voor de concessie uit al sturen op elektrisch komt makkelijk uit, maar is wel een versnellingseffect.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.