Gelderland en Overijssel overwegen kleinere OV-concessies

De voorgenomen concessie Rijn-Waal is door de coronacrisis te groot en te complex. Om de concessie te verkleinen, overwegen de provincies Gelderland en Overijssel om Berkel-Dinkel te splitsen. Daardoor ontstaat meer ruimte voor een concessie-indeling die zowel qua omvang als bestuurlijk beter past bij de huidige situatie.

De provincies verwachten dat het splitsen van de concessie Berkel-Dinkel in Twente (Overijssel) en Achterhoek (Gelderland) een passende oplossing is. Gelderland denkt aan een samenvoeging van de regio Arnhem-Nijmegen en zuidelijke FoodValley, die samen de busconcessie Waal-Rijn-Vallei kunnen vormen. De regio’s Rivierenland en Achterhoek zouden dan een multimodale concessie Rivierenland-Achterhoek vormen; nagenoeg hetzelfde gebied als nu.

Het gaat om voorlopige gedachten die de komende maanden verder worden uitgewerkt, blijkt uit brieven van beide Gedeputeerde Staten.

Aanbodkans vergroten

Uit een landelijke marktverkenning bleek eind vorig jaar al dat met name de financiële risico’s van steeds groter wordende concessies zorgen baren bij vervoerders. Door de coronacrisis is de acceptabele maximale grootte lager te komen liggen. Dat heeft volgens de provincie Overijssel landelijk tot een tendens geleid om tot kleinere concessiegebieden over te gaan, om zo de aanbodkans voor vervoerders te vergroten.

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de gevolgen van de plannen. Naar verwachting is er nog eind dit jaar meer duidelijkheid, wat in het eerste kwartaal van 2022 zal leiden tot een definitief wijzigingsvoorstel. Het onderzoek richt zich ook op de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, die deel zou uitmaken van Berkel-Dinkel.

Drie grote concessies

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland besloten in 2018 de zeven bus- en drie treinconcessies te herindelen in drie grote concessies. Daarvoor werd gekozen omdat de toenmalige concessies – die stopten bij de provinciegrenzen – lang niet altijd bij de reizigersstromen pasten. Uit onderzoek bleek dat herindeling voor reizigers zou zorgen voor een betere aansluiting op reispatronen, grotere consistentie en eenvoud en uniforme afspraken over dienstverlening en tarieven.

Bij de bekendmaking van de plannen werden de nieuwe concessies nog beheersbaar en aantrekkelijk voor vervoerders genoemd. Er werd rekening gehouden met efficiëntievoordelen op het gebied van exploitatie. minder grensconflicten zou het gemakkelijker maken om lijnen te koppelen en om investeringen en nieuwe activiteiten te financieren. Met grotere gebieden zou bovendien de duurzaamheidsopgave eenvoudiger worden,

IJssel-Vecht

De eerste nieuwe concessie ging eind vorig jaar van start met IJssel-Vecht. Berkel-Dinkel zou in december 2023 van start moeten gaan als samenvoeging van Twente en delen van Midden-Overijssel en Achterhoek Rivierenland. Voor de concessie Rijn-Waal koos Gelderland eerder al voor een overbruggingsconcessie voor de periode van 2022 tot 2024. Dit betreft om een samenvoeging van delen van Arnhem-Nijmegen en Achterhoek-Rivierenland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Gelderland en Overijssel overwegen kleinere OV-concessies”

Camille Kreemers|04.11.21|16:36

Rijn-Waal wordt te groot, maar we gaan Berkel Dinkel ervoor aanpassen, hoe moet ik me dat indenken?
Rivierenland en Achterhoek hebben juist niks te maken met elkaar.

Stop Twente en deel van Achterhoek samen voor vermindering van overstappen en dan splits je De huidige concessie Nijmegen Arnhem. Dat kun je op basis va treindiensten doen.

Treinen uit Arnhem in concessie met afhankelijke bussen. Doe hetzelfde voor lijnen vanuit Zutphen.de lijnen rond Tiel en Nijmegen in een andere concessie.

Eric Hendriks|04.11.21|19:46

Overheid moet gewoon weer zelf openbaar vervoer aanbieden.
Deel Nederland dan in rayons.
Langere ritten zijn dan weer mogelijk zodat er minder overgestapt hoeft te worden.
Keer op keer zie je dat de passagier dat niet wilt.
Niet meer overal aparte kaartsoorten.
Landelijk herkenbare OV bussen.
En zo zijn er nog wel een paar voordelen.

Wiebe Goossen|09.11.21|11:51

Belachelijk gedoe met die ‘concessies’! “Rijn-Waal” te groot, dan passen we toch “Berkel-Dinkel” aan? Welke logica zit daar nou achter? Net als bij het ‘strekken’ van buslijnen: leuk voor leiden aan het eindpunt, maar de mensen in het midden missen plotseling ELK openbaar vervoer, dat met enige regelmaat ook maar enigszings in de buurt komt! Mag het weer niks kosten? Of zitten al die enorme rotondes, die te pas en te onpas verschijnen, die loeresen van electrische bussen te veel in de weg?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gelderland en Overijssel overwegen kleinere OV-concessies | OVPro.nl

Gelderland en Overijssel overwegen kleinere OV-concessies

De voorgenomen concessie Rijn-Waal is door de coronacrisis te groot en te complex. Om de concessie te verkleinen, overwegen de provincies Gelderland en Overijssel om Berkel-Dinkel te splitsen. Daardoor ontstaat meer ruimte voor een concessie-indeling die zowel qua omvang als bestuurlijk beter past bij de huidige situatie.

De provincies verwachten dat het splitsen van de concessie Berkel-Dinkel in Twente (Overijssel) en Achterhoek (Gelderland) een passende oplossing is. Gelderland denkt aan een samenvoeging van de regio Arnhem-Nijmegen en zuidelijke FoodValley, die samen de busconcessie Waal-Rijn-Vallei kunnen vormen. De regio’s Rivierenland en Achterhoek zouden dan een multimodale concessie Rivierenland-Achterhoek vormen; nagenoeg hetzelfde gebied als nu.

Het gaat om voorlopige gedachten die de komende maanden verder worden uitgewerkt, blijkt uit brieven van beide Gedeputeerde Staten.

Aanbodkans vergroten

Uit een landelijke marktverkenning bleek eind vorig jaar al dat met name de financiële risico’s van steeds groter wordende concessies zorgen baren bij vervoerders. Door de coronacrisis is de acceptabele maximale grootte lager te komen liggen. Dat heeft volgens de provincie Overijssel landelijk tot een tendens geleid om tot kleinere concessiegebieden over te gaan, om zo de aanbodkans voor vervoerders te vergroten.

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de gevolgen van de plannen. Naar verwachting is er nog eind dit jaar meer duidelijkheid, wat in het eerste kwartaal van 2022 zal leiden tot een definitief wijzigingsvoorstel. Het onderzoek richt zich ook op de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, die deel zou uitmaken van Berkel-Dinkel.

Drie grote concessies

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland besloten in 2018 de zeven bus- en drie treinconcessies te herindelen in drie grote concessies. Daarvoor werd gekozen omdat de toenmalige concessies – die stopten bij de provinciegrenzen – lang niet altijd bij de reizigersstromen pasten. Uit onderzoek bleek dat herindeling voor reizigers zou zorgen voor een betere aansluiting op reispatronen, grotere consistentie en eenvoud en uniforme afspraken over dienstverlening en tarieven.

Bij de bekendmaking van de plannen werden de nieuwe concessies nog beheersbaar en aantrekkelijk voor vervoerders genoemd. Er werd rekening gehouden met efficiëntievoordelen op het gebied van exploitatie. minder grensconflicten zou het gemakkelijker maken om lijnen te koppelen en om investeringen en nieuwe activiteiten te financieren. Met grotere gebieden zou bovendien de duurzaamheidsopgave eenvoudiger worden,

IJssel-Vecht

De eerste nieuwe concessie ging eind vorig jaar van start met IJssel-Vecht. Berkel-Dinkel zou in december 2023 van start moeten gaan als samenvoeging van Twente en delen van Midden-Overijssel en Achterhoek Rivierenland. Voor de concessie Rijn-Waal koos Gelderland eerder al voor een overbruggingsconcessie voor de periode van 2022 tot 2024. Dit betreft om een samenvoeging van delen van Arnhem-Nijmegen en Achterhoek-Rivierenland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Gelderland en Overijssel overwegen kleinere OV-concessies”

Camille Kreemers|04.11.21|16:36

Rijn-Waal wordt te groot, maar we gaan Berkel Dinkel ervoor aanpassen, hoe moet ik me dat indenken?
Rivierenland en Achterhoek hebben juist niks te maken met elkaar.

Stop Twente en deel van Achterhoek samen voor vermindering van overstappen en dan splits je De huidige concessie Nijmegen Arnhem. Dat kun je op basis va treindiensten doen.

Treinen uit Arnhem in concessie met afhankelijke bussen. Doe hetzelfde voor lijnen vanuit Zutphen.de lijnen rond Tiel en Nijmegen in een andere concessie.

Eric Hendriks|04.11.21|19:46

Overheid moet gewoon weer zelf openbaar vervoer aanbieden.
Deel Nederland dan in rayons.
Langere ritten zijn dan weer mogelijk zodat er minder overgestapt hoeft te worden.
Keer op keer zie je dat de passagier dat niet wilt.
Niet meer overal aparte kaartsoorten.
Landelijk herkenbare OV bussen.
En zo zijn er nog wel een paar voordelen.

Wiebe Goossen|09.11.21|11:51

Belachelijk gedoe met die ‘concessies’! “Rijn-Waal” te groot, dan passen we toch “Berkel-Dinkel” aan? Welke logica zit daar nou achter? Net als bij het ‘strekken’ van buslijnen: leuk voor leiden aan het eindpunt, maar de mensen in het midden missen plotseling ELK openbaar vervoer, dat met enige regelmaat ook maar enigszings in de buurt komt! Mag het weer niks kosten? Of zitten al die enorme rotondes, die te pas en te onpas verschijnen, die loeresen van electrische bussen te veel in de weg?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.