Elektrische bus De Lijn (foto: De Lijn)

Vlaanderen wil busvloot sneller verduurzamen

De Vlaamse regering trekt de portemonnee om de verduurzaming van het openbaar vervoer te versnellen. Vanaf 2023 wordt er jaarlijks 65 miljoen euro extra vrijgemaakt voor de transitie naar zero emissie busvervoer. Het geld is zowel bedoeld voor De Lijn zelf als voor zijn busexploitanten, die een belangrijke rol krijgen toebedeeld.

Het besluit maakt deel uit van de klimaatplannen waarover de regering van Vlaanderen een akkoord heeft bereid. Volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters is vervoerder De Lijn “een winnaar van het klimaatakkoord”. De 65 miljoen euro komt beschikbaar via een nog te ontwikkelen investeringsfonds. Er wordt ook onderzoek gedaan naar alternatieve financiering via bijvoorbeeld een klimaatlening bij de Europese Investeringsbank (EIB). Het fonds komt bovenop de huidige jaarlijkse toelage voor de vervoerder van 200 miljoen euro.

Meer kilometers voor exploitanten

De exploitanten die rijden namens De Lijn worden dus belangrijk genoemd voor een versnelde elektrificatie van de Vlaamse busvloot. “De Lijn is als overheidsbedrijf gebonden aan de procedure van Europese openbare aanbesteding die vaak maanden in beslag neemt. Pachters zijn hier niet aan gebonden en kunnen hierdoor sneller beslissen”, is de uitleg van Peeters.

Daarom is ervoor gekozen dat De Lijn in de toekomst zelf minder kilometers rijdt en de exploitanten een groter deel voor hun rekening nemen zolang Europese regels dit mogelijk maken. Dit is een geleidelijk proces naarmate buschauffeurs bij De Lijn met pensioen gaan of uitstromen. Vorig jaar besliste de Vlaamse regering dat De Lijn de interne operator blijft voor het OV.

Versnelling door samenwerking

“Door samen te werken met de pachters en hen te faciliteren en nog meer voertuigkilometers te laten rijden kunnen we versneld vergroenen”, aldus minister Peeters. De eigen vloot van De Lijn bestaat uit ruim 2.300 bussen. Het aandeel zero emissiebussen zal gestaag groeien naar 73 volgend jaar, 178 bussen in 2024, 332 in 2025 en 512 in 2026. De vloot van de exploitanten beslaat 1.720 voertuigen. Om ook de pachters en busbedrijven mee te krijgen die minder ervaring hebben met elektrische bussen, zal de laadinfrastructuur van De Lijn ook door hen gebruikt kunnen worden.

Overigens zal De Lijn volgend jaar nog wel voor 30,5 miljoen euro aan gelede hybride bussen bestellen. Dat komt volgens Peeters omdat de actieradius van gelede bussen nog niet groot genoeg is. “Maar zodra de actieradius van de e-bussen groot genoeg is zullen ook hier enkel elektrische bussen voor gekocht worden.”

Lees ook: Vervoerder De Lijn zet volgende stap in emissievrij rijden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vlaanderen wil busvloot sneller verduurzamen | OVPro.nl
Elektrische bus De Lijn (foto: De Lijn)

Vlaanderen wil busvloot sneller verduurzamen

De Vlaamse regering trekt de portemonnee om de verduurzaming van het openbaar vervoer te versnellen. Vanaf 2023 wordt er jaarlijks 65 miljoen euro extra vrijgemaakt voor de transitie naar zero emissie busvervoer. Het geld is zowel bedoeld voor De Lijn zelf als voor zijn busexploitanten, die een belangrijke rol krijgen toebedeeld.

Het besluit maakt deel uit van de klimaatplannen waarover de regering van Vlaanderen een akkoord heeft bereid. Volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters is vervoerder De Lijn “een winnaar van het klimaatakkoord”. De 65 miljoen euro komt beschikbaar via een nog te ontwikkelen investeringsfonds. Er wordt ook onderzoek gedaan naar alternatieve financiering via bijvoorbeeld een klimaatlening bij de Europese Investeringsbank (EIB). Het fonds komt bovenop de huidige jaarlijkse toelage voor de vervoerder van 200 miljoen euro.

Meer kilometers voor exploitanten

De exploitanten die rijden namens De Lijn worden dus belangrijk genoemd voor een versnelde elektrificatie van de Vlaamse busvloot. “De Lijn is als overheidsbedrijf gebonden aan de procedure van Europese openbare aanbesteding die vaak maanden in beslag neemt. Pachters zijn hier niet aan gebonden en kunnen hierdoor sneller beslissen”, is de uitleg van Peeters.

Daarom is ervoor gekozen dat De Lijn in de toekomst zelf minder kilometers rijdt en de exploitanten een groter deel voor hun rekening nemen zolang Europese regels dit mogelijk maken. Dit is een geleidelijk proces naarmate buschauffeurs bij De Lijn met pensioen gaan of uitstromen. Vorig jaar besliste de Vlaamse regering dat De Lijn de interne operator blijft voor het OV.

Versnelling door samenwerking

“Door samen te werken met de pachters en hen te faciliteren en nog meer voertuigkilometers te laten rijden kunnen we versneld vergroenen”, aldus minister Peeters. De eigen vloot van De Lijn bestaat uit ruim 2.300 bussen. Het aandeel zero emissiebussen zal gestaag groeien naar 73 volgend jaar, 178 bussen in 2024, 332 in 2025 en 512 in 2026. De vloot van de exploitanten beslaat 1.720 voertuigen. Om ook de pachters en busbedrijven mee te krijgen die minder ervaring hebben met elektrische bussen, zal de laadinfrastructuur van De Lijn ook door hen gebruikt kunnen worden.

Overigens zal De Lijn volgend jaar nog wel voor 30,5 miljoen euro aan gelede hybride bussen bestellen. Dat komt volgens Peeters omdat de actieradius van gelede bussen nog niet groot genoeg is. “Maar zodra de actieradius van de e-bussen groot genoeg is zullen ook hier enkel elektrische bussen voor gekocht worden.”

Lees ook: Vervoerder De Lijn zet volgende stap in emissievrij rijden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.