Pendelbus Ter Apel (foto: ANP/HH/Venema Media)

Buschauffeurs Qbuzz in actie tegen overlast buslijnen Ter Apel

Buschauffeurs van Qbuzz gaan drie dagen lang actievoeren vanwege overlast op de lijnen tussen Emmen en Ter Apel. Er doen zich al jaren geweldsincidenten voor op deze verbinding. De buschauffeurs eisen meer meer beveiliging op de bussen en bij de haltes, maar Qbuzz ziet vanwege bestaande maatregelen en een lopend verdiepend onderzoek geen reden om daar gehoor aan te geven.

Om de eisen kracht bij te zetten, worden deze vrijdag, zaterdag en zondag de bushaltes in Ter Apel overgeslagen. “De chauffeurs zijn de vele bedreigingen en mishandelingen helemaal zat. Qbuzz moet nu opkomen voor haar medewerkers en de veiligheid snel op orde brengen”, aldus Edwin Kuiper, bestuurder van vakbond FNV Streekvervoer. Sommige reizigers weigeren te betalen en proberen met geweld en intimidatie toch de bus in te komen.

Verdiepend onderzoek

Qbuzz steekt niet onder stoelen of banken dat er al jaren sprake is van “overlast veroorzaakt door een klein deel van de bewoners van het azc in Ter Apel.” De vervoerder zegt de zorgen die er leven zeer serieus te nemen en het gevoel van onveiligheid te herkennen. Toch ziet Qbuzz de door FNV gestelde eisen te vroeg vanwege het pakket aan huidige maatregelen en het net gestarte onderzoek naar het veiligheidsgevoel. Volgens de vervoerder wordt voorbijgegaan aan het belang van dit onderzoek.

Dit verdiepend onderzoek is namelijk bedoeld om de feiten en incidenten nog beter in beeld brengen. “Alleen op deze manier kunnen we het onveiligheidsgevoel concreet maken en beoordelen welke maatregelen ons zouden kunnen helpen”, aldus de vervoerder. “Waarbij ook de betrokkenheid van FNV is gevraagd. Wij vinden het spijtig dat deze bereidwilligheid van de FNV er niet is.” De vakbond is gevraagd dit te heroverwegen en het ingezette onderzoek te ondersteunen en betrokken te zijn bij de vervolgstappen.

Landelijk politiek probleem

Gesprekken met de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid afgelopen zomer en met Qbuzz hebben volgens FNV weinig opgeleverd. “Deze situatie duurt te lang. Qbuzz is als werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Het is tijd dat het busbedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt.” De vakbond wijst daarbij op een eerder dit jaar door de bond gehouden enquête, waarin 90 procent van de chauffeurs op deze lijnen aangeeft zich zorgen te maken over hun veiligheid.

Qbuzz spreekt van een complex en landelijk politiek probleem, dat de vervoerder niet in zijn eentje kan oplossen. Het gaat namelijk ook andere partijen aan zoals het ministerie, de betrokken gemeentes, het OV-bureau, ketenmariniers en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). In overleg met deze partijen zijn sinds 2017 meerdere maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten, waaronder een pendelbus en inzet van toezichthouders, boa’s en beveiligers.

Daling van incidenten

Die maatregelen sorteren effect, stelt de vervoerder. “In 2017 en 2018 lag het aantal incidenten vele malen hoger dan op dit moment. Op het hoogtepunt eind 2018 waren er gemiddeld meer dan 50 incidenten per week, voornamelijk betalingsproblemen. Vanaf 2019 is het aantal incidenten dankzij genomen maatregelen fors afgenomen tot gemiddeld 5 per week.”

Die daling is volgens Qbuzz mede te danken aan de inzet van een pendelbus tussen Emmen en Ter Apel, die op initiatief van de vervoerder en haar chauffeurs is opgestart. Ook de inzet van OV-stewards en de ketenmarinier hebben daaraan bijgedragen. Laatstgenoemde ondersteunt gemeenten met azc’s in opdracht van het ministerie om problemen snel aan te kunnen pakken. Ondanks de daling van het aantal incidenten stelt Qbuzz nog niet tevreden te zijn. “Elk incident is er immers één teveel.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Buschauffeurs Qbuzz in actie tegen overlast buslijnen Ter Apel | OVPro.nl
Pendelbus Ter Apel (foto: ANP/HH/Venema Media)

Buschauffeurs Qbuzz in actie tegen overlast buslijnen Ter Apel

Buschauffeurs van Qbuzz gaan drie dagen lang actievoeren vanwege overlast op de lijnen tussen Emmen en Ter Apel. Er vinden al jaren geweldsincidenten plaats op deze verbinding. De buschauffeurs eisen meer beveiliging op de bussen en bij de haltes, maar Qbuzz ziet vanwege bestaande maatregelen en een lopend verdiepend onderzoek geen reden om daar gehoor aan te geven.

Om de eisen kracht bij te zetten, worden deze vrijdag, zaterdag en zondag de bushaltes in Ter Apel overgeslagen. “De chauffeurs zijn de vele bedreigingen en mishandelingen helemaal zat. Qbuzz moet nu opkomen voor haar medewerkers en de veiligheid snel op orde brengen”, aldus Edwin Kuiper, bestuurder van vakbond FNV Streekvervoer. Sommige reizigers weigeren te betalen en proberen met geweld en intimidatie toch de bus in te komen.

Verdiepend onderzoek

Qbuzz steekt niet onder stoelen of banken dat er al jaren sprake is van “overlast veroorzaakt door een klein deel van de bewoners van het azc in Ter Apel.” De vervoerder zegt de zorgen die er leven zeer serieus te nemen en het gevoel van onveiligheid te herkennen. Toch ziet Qbuzz de door FNV gestelde eisen te vroeg vanwege het pakket aan huidige maatregelen en het net gestarte onderzoek naar het veiligheidsgevoel. Volgens de vervoerder wordt voorbijgegaan aan het belang van dit onderzoek.

Dit verdiepend onderzoek is namelijk bedoeld om de feiten en incidenten nog beter in beeld brengen. “Alleen op deze manier kunnen we het onveiligheidsgevoel concreet maken en beoordelen welke maatregelen ons zouden kunnen helpen”, aldus de vervoerder. “Waarbij ook de betrokkenheid van FNV is gevraagd. Wij vinden het spijtig dat deze bereidwilligheid van de FNV er niet is.” De vakbond is gevraagd dit te heroverwegen en het ingezette onderzoek te ondersteunen en betrokken te zijn bij de vervolgstappen.

Landelijk politiek probleem

Gesprekken met de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid afgelopen zomer en met Qbuzz hebben volgens FNV weinig opgeleverd. “Deze situatie duurt te lang. Qbuzz is als werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Het is tijd dat het busbedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt.” De vakbond wijst daarbij op een eerder dit jaar door de bond gehouden enquête, waarin 90 procent van de chauffeurs op deze lijnen aangeeft zich zorgen te maken over hun veiligheid.

Qbuzz spreekt van een complex en landelijk politiek probleem, dat de vervoerder niet in zijn eentje kan oplossen. Het gaat namelijk ook andere partijen aan zoals het ministerie, de betrokken gemeentes, het OV-bureau, ketenmariniers en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). In overleg met deze partijen zijn sinds 2017 meerdere maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten, waaronder een pendelbus en inzet van toezichthouders, boa’s en beveiligers.

Daling van incidenten

Die maatregelen sorteren effect, stelt de vervoerder. “In 2017 en 2018 lag het aantal incidenten vele malen hoger dan op dit moment. Op het hoogtepunt eind 2018 waren er gemiddeld meer dan 50 incidenten per week, voornamelijk betalingsproblemen. Vanaf 2019 is het aantal incidenten dankzij genomen maatregelen fors afgenomen tot gemiddeld 5 per week.”

Die daling is volgens Qbuzz mede te danken aan de inzet van een pendelbus tussen Emmen en Ter Apel, die op initiatief van de vervoerder en haar chauffeurs is opgestart. Ook de inzet van OV-stewards en de ketenmarinier hebben daaraan bijgedragen. Laatstgenoemde ondersteunt gemeenten met azc’s in opdracht van het ministerie om problemen snel aan te kunnen pakken. Ondanks de daling van het aantal incidenten stelt Qbuzz nog niet tevreden te zijn. “Elk incident is er immers één teveel.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.