Stadsvervoerders vrezen gevolgen snelheidsverlaging in steden
Door verlaging van de maximumsnelheid op wegen in de stad wordt het openbaar vervoer minder snel en dus minder aantrekkelijk. Stadsvervoerders GVB, RET en HTM waarschuwen voor “verstrekkende gevolgen” in reactie op een brandbrief die de vier grote steden naar de Tweede Kamer stuurden.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Als je met een blik op oneindig 50 km/h door een woonwijk rijdt, voet op het gaspedaal, zonder bij zijwegen los te laten en zonder kijken, dan rijd je met 30 km/h nog te hard.
Het gaat om rijgedrag.
Daarom doen gemeenten aan symboolpolitiek en verlagen ze de maximum snelheid naar 30 km/h. Dan geven ze de burgers de indruk dat er aan veiligheid gewerkt is.
Het probleem is dat bestuurders niet defensief rijden, de verkeershufterij toeneemt en dat er niet wordt gehandhaafd op rijgedrag.
Als men met een blik op oneindig 50 km/h door een woonwijk rijdt, voet op het gaspedaal, zonder bij zijwegen dat los te laten en zonder te kijken, ja dan rijd je zelfs met 30 km/h nog te hard.
Daarom doen veel gemeenten aan symboolpolitiek en verlagen ze de maximum snelheid naar 30 km/h. Dan geven ze de burgers de indruk dat ze aan veilgheid gewerkt hebben. Het probleem is dat bestuurders niet defensief meer rijden, verkeershufterij toeneemt en er vervolgens niet gehandhaafd wordt op rijgedrag.