Tram en bus HTM in Den Haag (foto: HTM)

Stadsvervoerders vrezen gevolgen snelheidsverlaging in steden

Beeldbank HTM

Door verlaging van de maximumsnelheid op wegen in de stad wordt het openbaar vervoer minder snel en dus minder aantrekkelijk. Stadsvervoerders GVB, RET en HTM waarschuwen voor “verstrekkende gevolgen” in reactie op een brandbrief die de vier grote steden naar de Tweede Kamer stuurden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Stadsvervoerders vrezen gevolgen snelheidsverlaging in steden”

Hans Jeanson|02.12.21|11:31

Als men met een blik op oneindig 50 km/h door een woonwijk rijdt, voet op het gaspedaal, zonder bij zijwegen dat los te laten en zonder te kijken, ja dan rijd je zelfs met 30 km/h nog te hard.
Daarom doen veel gemeenten aan symboolpolitiek en verlagen ze de maximum snelheid naar 30 km/h. Dan geven ze de burgers de indruk dat ze aan veilgheid gewerkt hebben. Het probleem is dat bestuurders niet defensief meer rijden, verkeershufterij toeneemt en er vervolgens niet gehandhaafd wordt op rijgedrag.

Hans Jeanson|02.12.21|11:36

Als je met een blik op oneindig 50 km/h door een woonwijk rijdt, voet op het gaspedaal, zonder bij zijwegen los te laten en zonder kijken, dan rijd je met 30 km/h nog te hard.
Het gaat om rijgedrag.
Daarom doen gemeenten aan symboolpolitiek en verlagen ze de maximum snelheid naar 30 km/h. Dan geven ze de burgers de indruk dat er aan veiligheid gewerkt is.
Het probleem is dat bestuurders niet defensief rijden, de verkeershufterij toeneemt en dat er niet wordt gehandhaafd op rijgedrag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stadsvervoerders vrezen gevolgen snelheidsverlaging in steden | OVPro.nl
Tram en bus HTM in Den Haag (foto: HTM)

Stadsvervoerders vrezen gevolgen snelheidsverlaging in steden

Beeldbank HTM

Door verlaging van de maximumsnelheid op wegen in de stad wordt het openbaar vervoer minder snel en dus minder aantrekkelijk. Stadsvervoerders GVB, RET en HTM waarschuwen voor “verstrekkende gevolgen” in reactie op een brandbrief die de vier grote steden naar de Tweede Kamer stuurden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Stadsvervoerders vrezen gevolgen snelheidsverlaging in steden”

Hans Jeanson|02.12.21|11:31

Als men met een blik op oneindig 50 km/h door een woonwijk rijdt, voet op het gaspedaal, zonder bij zijwegen dat los te laten en zonder te kijken, ja dan rijd je zelfs met 30 km/h nog te hard.
Daarom doen veel gemeenten aan symboolpolitiek en verlagen ze de maximum snelheid naar 30 km/h. Dan geven ze de burgers de indruk dat ze aan veilgheid gewerkt hebben. Het probleem is dat bestuurders niet defensief meer rijden, verkeershufterij toeneemt en er vervolgens niet gehandhaafd wordt op rijgedrag.

Hans Jeanson|02.12.21|11:36

Als je met een blik op oneindig 50 km/h door een woonwijk rijdt, voet op het gaspedaal, zonder bij zijwegen los te laten en zonder kijken, dan rijd je met 30 km/h nog te hard.
Het gaat om rijgedrag.
Daarom doen gemeenten aan symboolpolitiek en verlagen ze de maximum snelheid naar 30 km/h. Dan geven ze de burgers de indruk dat er aan veiligheid gewerkt is.
Het probleem is dat bestuurders niet defensief rijden, de verkeershufterij toeneemt en dat er niet wordt gehandhaafd op rijgedrag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.