Elektrische bus BYD RRReis (foto: BYD)

Drie inschrijvers voor concessie IJssel-Vecht

Persbericht BYD

EBS, Keolis en Qbuzz hebben zich ingeschreven voor de concessie IJssel-Vecht. In april wordt bekend wie van de drie van december 2022 tot eind 2035 het busvervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel mag verzorgen. IJssel-Vecht is opnieuw aanbesteed omdat de gunning aan Keolis werd ingetrokken vanwege onregelmatigheden tijdens het aanbestedingsproces.

Keolis rijdt op dit moment een tweejarige noodconcessie in IJssel-Vecht. Het nieuwe concessiegebied omvat in eerste instantie het gebied van deze huidige noodconcessie, exclusief het deel Veluwe Zuid. Voor dit deel wordt eerst een noodconcessie verleend, waarna het in een andere concessie wordt opgenomen. Eind 2023 gaan ook Lelystad en IJsselmond deel uitmaken van IJssel-Vecht.

Financiële tegemoetkoming

Er is gekozen voor een concessie van dertien in plaats van tien jaar, om te voorkomen dat de busvloot mogelijk twee keer van eigenaar moet wisselen. Bij het actualiseren van het Programma van Eisen is volgens de provincies rekening gehouden met de gevolgen van de coronacrisis. Structurele maatregelen om weer op eigen benen te staan zijn namelijk verwerkt in de aanbestedingsdocumenten. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanpassing van de dienstregeling en het verminderen van opbrengstrisico van de vervoerder.

Daarnaast zijn de inschrijvers een financiële tegemoetkoming in het vooruitzicht gesteld voor het geval ze de concessie niet gegund krijgen. Dat zorgt ervoor dat een deel van de kosten om mee te doen aan de aanbesteding worden vergoed. Als laatste zijn de opdrachtgevers ook bereid om een rol te vervullen bij de financiering van bussen en laadinfrastructuur.

Overnameverplichting

Er geldt een overnameverplichting van 90 procent van de busvloot als de concessie aan een andere vervoerder dan Keolis wordt gegund. Vanaf de start van de concessie mag verder alleen gebruik worden gemaakt van aantoonbaar hernieuwbare energie of groene waterstof, waarbij geen emissierechten mogen worden verhandeld. Al met al moeten de eisen leiden tot een ‘ademende concessie’, waarin steeds zo goed mogelijk in de behoeften van reizigers wordt voorzien.

Keolis mocht zich dus gewoon inschrijven voor de nieuwe concessie. De vervoerder raakte de gunning in augustus 2020 definitief kwijt vanwege de onregelmatigheden. Als schadevergoeding hiervoor betaalt het 2,9 miljoen euro aan de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Het gaat dan om de kosten die zijn gemaakt voor het intrekken, het opzetten van een noodconcessie en mogelijk waardeverlies bij heraanbesteding.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.