Elektrische bus van EBS in concessie Waterland (Edam)

Aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland gestart

De Vervoerregio Amsterdam heeft de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland op de markt gebracht. Vervoerders hebben tot 21 april 2022 de tijd om zich in te schrijven. Nog voor de zomer wordt duidelijk wie vanaf december 2023 voor maximaal 15 jaar het busvervoer in de concessie mag verzorgen.

Zaanstreek-Waterland had eigenlijk al deze maand van start moeten gaan, maar corona gooide roet in het eten. Voor de nieuwe aanbesteding werd het Programma van Eisen geactualiseerd, waardoor nu onder meer wordt geëist dat vanaf de concessiestart volledig zero emissie wordt gereden. Ook is de nodige flexibiliteit ingebouwd om in te spelen op veranderende omstandigheden en is er veel aandacht voor innovatie.

Mobility as a Service

Vervoerders worden verder uitgedaagd om het combineren van modaliteiten te vergemakkelijken en zo aan te sluiten op de ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). Ook wordt in de nieuwe concessie extra aandacht aan toegankelijkheid. Zo moet alle reisinformatie informatie bevatten over de toegankelijkheid van de haltes en voertuigen en wordt de OV-coach in dit gebied ingezet.

Om snel in te kunnen spelen op veranderingen kan de toekomstige vervoerder snel acteren bij veranderend reisgedrag, wijzigende economische of maatschappelijke ontwikkelingen of bijvoorbeeld bij de bouw van nieuwe wijken. Voor de transitie naar zero emissie bereidt de Vervoerregio de aanleg van de laadinfrastructuur voor op twee nieuwe stallingslocaties in Zaanstad en Purmerend.

Bovengemiddeld OV-gebruik

In het concessiegebied wonen 330.000 mensen die volgens de Vervoerregio bovengemiddeld veel gebruik maken van het OV. Het gaat om een samenvoeging van Zaanstreek en Waterland, waar Connexxion en EBS op dit moment een noodconcessie rijden.

Na 21 april 2022 worden de biedingen beoordeeld en voor de zomer is dus uiteindelijke gunning voorzien. De concessie gaat op 12 december 2023 van start en loopt tot tot zeker eind 2033. Vanwege de lange afschrijvingstermijn van zero emissiematerieel en laadinfrastructuur is een bepaling opgenomen om de concessie met vijf jaar te verlengen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland gestart | OVPro.nl
Elektrische bus van EBS in concessie Waterland (Edam)

Aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland gestart

De Vervoerregio Amsterdam heeft de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland op de markt gebracht. Vervoerders hebben tot 21 april 2022 de tijd om zich in te schrijven. Nog voor de zomer wordt duidelijk wie vanaf december 2023 voor maximaal 15 jaar het busvervoer in de concessie mag verzorgen.

Zaanstreek-Waterland had eigenlijk al deze maand van start moeten gaan, maar corona gooide roet in het eten. Voor de nieuwe aanbesteding werd het Programma van Eisen geactualiseerd, waardoor nu onder meer wordt geëist dat vanaf de concessiestart volledig zero emissie wordt gereden. Ook is de nodige flexibiliteit ingebouwd om in te spelen op veranderende omstandigheden en is er veel aandacht voor innovatie.

Mobility as a Service

Vervoerders worden verder uitgedaagd om het combineren van modaliteiten te vergemakkelijken en zo aan te sluiten op de ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). Ook wordt in de nieuwe concessie extra aandacht aan toegankelijkheid. Zo moet alle reisinformatie informatie bevatten over de toegankelijkheid van de haltes en voertuigen en wordt de OV-coach in dit gebied ingezet.

Om snel in te kunnen spelen op veranderingen kan de toekomstige vervoerder snel acteren bij veranderend reisgedrag, wijzigende economische of maatschappelijke ontwikkelingen of bijvoorbeeld bij de bouw van nieuwe wijken. Voor de transitie naar zero emissie bereidt de Vervoerregio de aanleg van de laadinfrastructuur voor op twee nieuwe stallingslocaties in Zaanstad en Purmerend.

Bovengemiddeld OV-gebruik

In het concessiegebied wonen 330.000 mensen die volgens de Vervoerregio bovengemiddeld veel gebruik maken van het OV. Het gaat om een samenvoeging van Zaanstreek en Waterland, waar Connexxion en EBS op dit moment een noodconcessie rijden.

Na 21 april 2022 worden de biedingen beoordeeld en voor de zomer is dus uiteindelijke gunning voorzien. De concessie gaat op 12 december 2023 van start en loopt tot tot zeker eind 2033. Vanwege de lange afschrijvingstermijn van zero emissiematerieel en laadinfrastructuur is een bepaling opgenomen om de concessie met vijf jaar te verlengen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.