Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam

Amsterdam Zuid entree Zuidasdok (foto: NS)
Conceptart van het vernieuwde station Amsterdam Zuid. NS

Uitbreiding van het OV-netwerk in het gebied rond Haarlem, Schiphol en Haarlem is hard nodig om de toenemende verkeersdrukte op te vangen. Een snelbussysteem in combinatie met een extra verbinding lijkt hiervoor de beste oplossing.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam”

Arthur Stenfert Kroese|03.08.22|21:33

Het ruimtebeslag en de vervoercapaciteit van railgebonden oplossingen is aantrekkelijker dan vrije busbanen met loodzware elektrische bussen.
De aanbestedingen waarbij OV-bedrijven voor een regio een optimaal aanbod doen binnen de randvoorwaarden van de te verwerven concessie kost tijd, creativiteit en menskracht. In plaats van aanbesteden is het inzetten van deze energie en kosten in een samenhangend OV-systeem in de Randstad en in het verlengde daarvan in heel NL meer dan het overwegen waard.

Cornelius Koelewijn|25.01.22|10:41

Men heeft goed geluisterd naar de lobby van de BRT-sector. Bestuurders en hun ambtenaren hebben waarschijnlijk geen flauw idee waar het allemaal over gaat. Want wat is het verschil tussen regiotram en light rail? Busssystemen zijn leuke oplossingen voor de derdewereld, niet voor de Randstad. Daar is meer nodig om de autojunks uit het Audi’s en BMW’s te krijgen.

Gabriƫl Hoezen|24.01.22|12:21

De kwaliteit hangt af van de weg/busbaan. Elders is BRT een succes vanwege de brede wegen en de gridstructuur. In NL wordt vaak afgezien van een eigen baan in het centrum en de 19e-eeuwse schil: geen ruimte. BRT wordt daardoor een gewone hobbelbus op een belangrijk deel van de route. In de naoorlogse wijken zie je wel eigen banen. Maar buiten de kom, vervalt het politiek draagvlak weer: bus mee met verkeer over de rotondes. Mooie woorden vervallen vaak tot suboptimale realisatie.

Kees Boer|22.01.22|18:12

Voor de bus zou volledig een eigen baan moeten geven en eigen perrons gepaard gaande met een goede rijcomfort; ik heb iets dergelijks ook in Eindhoven gezien

Pat Rick|21.01.22|10:27

Vanuit A’dam-Zuid zouden reizigers kunnen moeten kiezen voor A’dam Centrum/Noord, Schiphol of Almere (IJmeerlijn). Zo heeft men een hoogwaardige backbone voor bijna de hele vervoersregio en een goed alternatief om mensen uit de auto te krijgen. Kijk hoe steden als Londen of NY dit doen, en die een autoloze lifestyle ondersteunen. BRT hier is weer een pleister in een een onsamenhangend OV-netwerk, wat nu vooral goedkoop moet lijken, maar ons niet goed gaat helpen, dus duurkoop zal blijken te zijn

Pat Rick|21.01.22|10:19

BRT zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar is uiteindelijk een sub-standaard. Wat nodig is, is snel, hoogfrequent en hoge capaciteit OV aan te bieden met naadloze aansluiting in de hele vervoersregio. Want mensen moeten uit de auto, en reistijden moeten korter dan met de auto. BRT schiet tekort en is sub-standaard. Dus moet Haarlem uiteindelijk ook aangesloten moet worden op metro, bijv door metroversie van Blauwe tram naar A’dam-Zuid