Amsterdam Zuid entree Zuidasdok (foto: NS)

Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam

Uitbreiding van het OV-netwerk in het gebied rond Haarlem, Schiphol en Haarlem is hard nodig om de toenemende verkeersdrukte op te vangen. Een snelbussysteem in combinatie met een extra verbinding lijkt hiervoor de beste oplossing.

Dat is de conclusie van een studie die de Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, de gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland hebben laten uitvoeren door Royal HaskoningDHV.

In de regio Amsterdam en Haarlem moeten tot 2030 nog 175.000 woningen gebouwd worden. Ook het aantal arbeidsplaatsen gaat sterk groeien. De verwachting is dat door die ontwikkelingen het woon-werkverkeer tot en met 2040 met 60 tot 70 procent zal toenemen.

Maximumcapaciteit bereikt

Hoewel er de afgelopen jaren een hoogwaardige busverbinding over de A9 naar de Zuidas is gekomen heeft het OV-netwerk zijn maximumcapaciteit bijna bereikt. De onderzoekers verwachten dat zonder ingrijpen de eerste knelpunten zich al in 2030 voordoen en daarna alleen maar groter zullen worden. Daarom is uitbreiding nodig van het netwerk. Een beter OV-netwerk met snelle en directe verbindingen heeft bovendien als voordeel dat mensen eerder geneigd zullen zijn de auto te laten staan.

Uit het onderzoek komt een Bus Rapid Transit (BRT)-systeem als beste optie uit de bus. Het is een vernieuwd snelbussysteem dat de voordelen van metro en bus combineert: de snelheid en frequentie van een metro en de flexibiliteit en lagere kosten van een bus. Behalve een hoge frequentie biedt systeem meerdere routes in het vervoersnetwerk, gescheiden busbanen, voorrang bij kruisingen, gelijkvloerse instap, een veilige inrichting, in- en uitcheckmogelijkheden bij de halte en aansluiting met andere vormen van vervoer. Het is bovendien betaalbaarder dan railgebonden systemen.

Regiotram en Light Rail

In het onderzoek zijn ook nog twee andere vervoersopties bekeken: regiotram en Light Rail Transit. De regiotram viel af omdat het niet snel genoeg zou zijn, te weinig kwaliteit zou bieden en te weinig concurrerend met de auto. Light Rail heeft volgens de onderzoekers als nadeel dat de aanleg van infrastructuur kostbaar is en er al snel dure overcapaciteit ontstaat vanwege de grote voertuigen.

De onderzoekers adviseren ook nog een nieuwe verbinding naast de drie huidige verbindingen. Die verbinding moet komen in het gebied tussen de binnenstad van Amsterdam en Amsterdam-Zuid vanaf het nog te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid.

Of het snelbussysteem inderdaad de beste oplossing voor de periode tot 2040 is wordt dit jaar verder onderzocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam”

Pat Rick|21.01.22|10:19

BRT zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar is uiteindelijk een sub-standaard. Wat nodig is, is snel, hoogfrequent en hoge capaciteit OV aan te bieden met naadloze aansluiting in de hele vervoersregio. Want mensen moeten uit de auto, en reistijden moeten korter dan met de auto. BRT schiet tekort en is sub-standaard. Dus moet Haarlem uiteindelijk ook aangesloten moet worden op metro, bijv door metroversie van Blauwe tram naar A’dam-Zuid

Pat Rick|21.01.22|10:27

Vanuit A’dam-Zuid zouden reizigers kunnen moeten kiezen voor A’dam Centrum/Noord, Schiphol of Almere (IJmeerlijn). Zo heeft men een hoogwaardige backbone voor bijna de hele vervoersregio en een goed alternatief om mensen uit de auto te krijgen. Kijk hoe steden als Londen of NY dit doen, en die een autoloze lifestyle ondersteunen. BRT hier is weer een pleister in een een onsamenhangend OV-netwerk, wat nu vooral goedkoop moet lijken, maar ons niet goed gaat helpen, dus duurkoop zal blijken te zijn

Kees Boer|22.01.22|18:12

Voor de bus zou volledig een eigen baan moeten geven en eigen perrons gepaard gaande met een goede rijcomfort; ik heb iets dergelijks ook in Eindhoven gezien

Gabriël Hoezen|24.01.22|12:21

De kwaliteit hangt af van de weg/busbaan. Elders is BRT een succes vanwege de brede wegen en de gridstructuur. In NL wordt vaak afgezien van een eigen baan in het centrum en de 19e-eeuwse schil: geen ruimte. BRT wordt daardoor een gewone hobbelbus op een belangrijk deel van de route. In de naoorlogse wijken zie je wel eigen banen. Maar buiten de kom, vervalt het politiek draagvlak weer: bus mee met verkeer over de rotondes. Mooie woorden vervallen vaak tot suboptimale realisatie.

Cornelius Koelewijn|25.01.22|10:41

Men heeft goed geluisterd naar de lobby van de BRT-sector. Bestuurders en hun ambtenaren hebben waarschijnlijk geen flauw idee waar het allemaal over gaat. Want wat is het verschil tussen regiotram en light rail? Busssystemen zijn leuke oplossingen voor de derdewereld, niet voor de Randstad. Daar is meer nodig om de autojunks uit het Audi’s en BMW’s te krijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam | OVPro.nl
Amsterdam Zuid entree Zuidasdok (foto: NS)

Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam

Uitbreiding van het OV-netwerk in het gebied rond Haarlem, Schiphol en Haarlem is hard nodig om de toenemende verkeersdrukte op te vangen. Een snelbussysteem in combinatie met een extra verbinding lijkt hiervoor de beste oplossing.

Dat is de conclusie van een studie die de Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, de gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland hebben laten uitvoeren door Royal HaskoningDHV.

In de regio Amsterdam en Haarlem moeten tot 2030 nog 175.000 woningen gebouwd worden. Ook het aantal arbeidsplaatsen gaat sterk groeien. De verwachting is dat door die ontwikkelingen het woon-werkverkeer tot en met 2040 met 60 tot 70 procent zal toenemen.

Maximumcapaciteit bereikt

Hoewel er de afgelopen jaren een hoogwaardige busverbinding over de A9 naar de Zuidas is gekomen heeft het OV-netwerk zijn maximumcapaciteit bijna bereikt. De onderzoekers verwachten dat zonder ingrijpen de eerste knelpunten zich al in 2030 voordoen en daarna alleen maar groter zullen worden. Daarom is uitbreiding nodig van het netwerk. Een beter OV-netwerk met snelle en directe verbindingen heeft bovendien als voordeel dat mensen eerder geneigd zullen zijn de auto te laten staan.

Uit het onderzoek komt een Bus Rapid Transit (BRT)-systeem als beste optie uit de bus. Het is een vernieuwd snelbussysteem dat de voordelen van metro en bus combineert: de snelheid en frequentie van een metro en de flexibiliteit en lagere kosten van een bus. Behalve een hoge frequentie biedt systeem meerdere routes in het vervoersnetwerk, gescheiden busbanen, voorrang bij kruisingen, gelijkvloerse instap, een veilige inrichting, in- en uitcheckmogelijkheden bij de halte en aansluiting met andere vormen van vervoer. Het is bovendien betaalbaarder dan railgebonden systemen.

Regiotram en Light Rail

In het onderzoek zijn ook nog twee andere vervoersopties bekeken: regiotram en Light Rail Transit. De regiotram viel af omdat het niet snel genoeg zou zijn, te weinig kwaliteit zou bieden en te weinig concurrerend met de auto. Light Rail heeft volgens de onderzoekers als nadeel dat de aanleg van infrastructuur kostbaar is en er al snel dure overcapaciteit ontstaat vanwege de grote voertuigen.

De onderzoekers adviseren ook nog een nieuwe verbinding naast de drie huidige verbindingen. Die verbinding moet komen in het gebied tussen de binnenstad van Amsterdam en Amsterdam-Zuid vanaf het nog te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid.

Of het snelbussysteem inderdaad de beste oplossing voor de periode tot 2040 is wordt dit jaar verder onderzocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Snelbus beste optie voor versterking OV in regio Haarlem en Amsterdam”

Pat Rick|21.01.22|10:19

BRT zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar is uiteindelijk een sub-standaard. Wat nodig is, is snel, hoogfrequent en hoge capaciteit OV aan te bieden met naadloze aansluiting in de hele vervoersregio. Want mensen moeten uit de auto, en reistijden moeten korter dan met de auto. BRT schiet tekort en is sub-standaard. Dus moet Haarlem uiteindelijk ook aangesloten moet worden op metro, bijv door metroversie van Blauwe tram naar A’dam-Zuid

Pat Rick|21.01.22|10:27

Vanuit A’dam-Zuid zouden reizigers kunnen moeten kiezen voor A’dam Centrum/Noord, Schiphol of Almere (IJmeerlijn). Zo heeft men een hoogwaardige backbone voor bijna de hele vervoersregio en een goed alternatief om mensen uit de auto te krijgen. Kijk hoe steden als Londen of NY dit doen, en die een autoloze lifestyle ondersteunen. BRT hier is weer een pleister in een een onsamenhangend OV-netwerk, wat nu vooral goedkoop moet lijken, maar ons niet goed gaat helpen, dus duurkoop zal blijken te zijn

Kees Boer|22.01.22|18:12

Voor de bus zou volledig een eigen baan moeten geven en eigen perrons gepaard gaande met een goede rijcomfort; ik heb iets dergelijks ook in Eindhoven gezien

Gabriël Hoezen|24.01.22|12:21

De kwaliteit hangt af van de weg/busbaan. Elders is BRT een succes vanwege de brede wegen en de gridstructuur. In NL wordt vaak afgezien van een eigen baan in het centrum en de 19e-eeuwse schil: geen ruimte. BRT wordt daardoor een gewone hobbelbus op een belangrijk deel van de route. In de naoorlogse wijken zie je wel eigen banen. Maar buiten de kom, vervalt het politiek draagvlak weer: bus mee met verkeer over de rotondes. Mooie woorden vervallen vaak tot suboptimale realisatie.

Cornelius Koelewijn|25.01.22|10:41

Men heeft goed geluisterd naar de lobby van de BRT-sector. Bestuurders en hun ambtenaren hebben waarschijnlijk geen flauw idee waar het allemaal over gaat. Want wat is het verschil tussen regiotram en light rail? Busssystemen zijn leuke oplossingen voor de derdewereld, niet voor de Randstad. Daar is meer nodig om de autojunks uit het Audi’s en BMW’s te krijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.