Bus bij Zernike (foto: provincie Groningen)

‘Verbeteren buslijnen beste OV-optie voor Groningse Zernike Campus’

Verder ontwikkelen van de huidige busverbindingen is de meest kansrijke optie om de bereikbaarheid van de Zernike Campus via het openbaar vervoer te vergroten. Tot die slotsom is het gemeentebestuur van Groningen gekomen op basis van twee externe onderzoeken. Het tweede onderzoek, door Movares, is recent afgerond.

De bereikbaarheid van de campus aan de oostkant van de stad houdt de Groningse politiek al jaren bezig. De capaciteit van de huidige buslijnen is op drukke momenten onvoldoende. Ook de snelheid en de betrouwbaarheid van verbindingen is een punt van zorg. In 2020 liet de gemeente een eerste onderzoek uitvoeren naar mogelijke oplossingen. De resultaten daarvan leidden tot veel verbazing in de gemeenteraad begin vorig jaar. Een aantal fracties had graag gezien dat de aanleg van een tramverbinding was meegenomen in het eerste onderzoek.

Het onderwerp tram is nogal beladen in Groningen. Eerdere plannen voor een Regiotram sneuvelden tien jaar geleden voortijdig vanwege bezuinigingen.

Hoge kosten treinalternatieven

In een tweede onderzoek door Movares is de scope verbreed door niet alleen te kijken naar trein en bus, maar ook andere HOV-opties mee te nemen, waaronder een tramtrein via Zernike via deels bestaand en deels nieuw spoor tussen Hoofdstation, Zonnelaan, Zernike en Sauwerd.

Het gemeentebestuur schrijft in recente een brief aan de gemeenteraad dat stapsgewijs doorontwikkelen van de huidige buslijnen “naar hoogwaardige, aantrekkelijke en robuuste verbindingen met voldoende capaciteit” het beste alternatief lijkt op basis van beide onderzoeken. “Weliswaar bieden enkele van de onderzochte treinalternatieven ook een verbeterde bereikbaarheid van Zernike, maar daar staan (soms grote) nadelige effecten tegenover op andere terreinen.” Een nadeel is volgens het college onder meer dat de kosten van investering en exploitatie hoog zijn. Ook hebben de tussengelegen wijken niets aan een treinverbinding, wat wel een voorwaarde was van de gemeenteraad.

Om de knoop definitief door te hakken wil het gemeentestuur alle kansrijke opties nog eens goed bestuderen. Er is een Routekaart OV 2040 in de maak die een beeld moet geven van hoe het toekomstig OV er in Groningen uit gaat zien. De conclusies uit beide studies worden daarin meegenomen, schrijft het college van b&w.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.