Elektrische bus RRReis in Deventer (foto: Keolis)

Concessie IJssel-Vecht naar EBS

Vervoerder EBS is per december 2022 verantwoordelijk voor het busvervoer in de concessie IJssel-Vecht. EBS neemt de concessie over van Keolis, die nu een tweejarige noodconcessie rijdt. Eigenlijk won Keolis de tienjarige concessie IJssel-Vecht in 2019, maar dit werd in 2020 ingetrokken nadat onregelmatigheden aan het licht kwamen. Keolis deed wel opnieuw mee met de aanbesteding en Qbuzz diende eveneens een bod in, maar de offerte van EBS werd door de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel als beste beoordeeld.

De concessie heeft nu een loopduur van dertien jaar, om op die manier te voorkomen dat de busvloot twee keer van eigenaar moet wisselen. De huidige bussen zijn namelijk aangeschaft door Keolis, maar die vervoerder heeft hiermee straks slechts twee jaar gereden. Daarom werd in de nieuwe aanbesteding een overnameverplichting opgenomen van 90 procent van de vloot.

Het nieuwe concessiegebied omvat in eerste instantie het gebied van deze huidige noodconcessie, exclusief het deel Veluwe Zuid. Voor dit deel wordt eerst een noodconcessie verleend, waarna het in een andere concessie wordt opgenomen.

Soepele overgang

EBS is erg blij de concessie te hebben gewonnen. “IJssel-Vecht is een hele mooie regio die wij graag bedienen”, vertelt algemeen directeur Wilko Mol. “Dat de provincies ons op basis van onze bieding een vervoerder met een duidelijke visie en strategie voor ontwikkeling van openbaar vervoer noemen stemt erg tevreden. We gaan nu met elkaar aan het werk om voor een soepel overgang te zorgen. We heten alle nieuwe medewerkers en reizigers alvast van harte welkom.”

De provincies die deze concessie samen aanbesteden denken met hun keuze te hebben gezorgd voor duurzaam, aantrekkelijk en toekomstbestendig openbaar vervoer dat aansluit op de wensen en behoeften van reizigers. Ze noemen EBS een ‘ambitieuze vervoerder’ die gaat voor duurzaam en aantrekkelijk openbaar vervoer. Voor deze concessie betalen de provincies samen ongeveer 80 miljoen euro per jaar.

Bovendien blijft het aanbod van vervoer vrijwel overal in stand en zal EBS een kortere zomerdienstregeling rijden. “EBS toont daarbij ambitie met het inzetten op een uitgebreid Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk met comfortRRReis in combinatie met de introductie van een nieuw type snel verbinding bijvoorbeeld tussen Apeldoorn en Zwolle”, aldus de provincie Overijssel. EBS zal de merknaam RRReis voeren en moet helpen om dit merk mee te ontwikkelen.

Reactie Keolis

Dit betekent dat Keolis de concessie definitief verliest. Als reactie hierop zegt de vervoerder een ‘realistische bieding te hebben gedaan binnen de context van het huidige openbaarvervoerslandschap, dat wordt beïnvloedt door de nog altijd durende coronapandemie en stijgende energieprijzen’. Volgens Keolis had het met deze bieding financieel verantwoord kunnen doorgaan met rijden in 2022.

“Wij feliciteren EBS met de winst van dit mooie contract”, aldus ceo Alex Rentier van Keolis. Hoewel we per december afscheid moeten nemen van IJssel-Vecht, ben ik van mening dat de afgelopen 2,5 jaar voor Keolis enorm leerzaam zijn geweest. Het is en blijft een uniek contract met een bijzonder indrukwekkende implementatie en operatie. Die opgedane kennis en kunde gaat niet verloren en zullen wij inzetten bij toekomstige aanbestedingen en binnen de Keolis Group.” Aanvullend zegt de vervoerder de komende periode een goede dienstverlening te blijven bieden aan reizigers en te werken aan een zorgvuldig proces voor de overgang van het personeel en materieel.

Chauffeurs

De provincie vindt het positief dat EBS wil investeren in de ontwikkeling van chauffeurs en wil de reizigersbeleving centraal stellen. In de inschrijving heeft de vervoerder goed onderbouwd hoe ze een excellente dienstverlening gaat bereiken. Verder is het de ambitie van de provincies om het vervoer te verduurzamen en daaraan levert de vervoerder een goede bijdrage met de duurzaamheidsstrategie.

Door de coronacrisis zijn de afgelopen jaren veel concessies uitgesteld en het OV heeft hierdoor een flinke klap gekregen. In deze aanbesteding is daar rekening mee gehouden. De vervoerder krijgt dus meer mogelijkheden om bij wijzigingen in de vraag de dienstregeling aan te passen. Bovendien loopt de vervoerder minder risico als het aantal reizigers terugloopt. In de aanbesteding is veel aandacht gegeven aan het herstel van het aanbod van openbaar vervoer door een vervoerder met een duidelijke visie en strategie voor ontwikkeling van openbaar vervoer in de toekomst.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Concessie IJssel-Vecht naar EBS”

Lycomedes Of Hecate|13.04.22|10:36

GECONDOLEERD!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Concessie IJssel-Vecht naar EBS | OVPro.nl
Elektrische bus RRReis in Deventer (foto: Keolis)

Concessie IJssel-Vecht naar EBS

Vervoerder EBS is per december 2022 verantwoordelijk voor het busvervoer in de concessie IJssel-Vecht. EBS neemt de concessie over van Keolis, die nu een tweejarige noodconcessie rijdt. Eigenlijk won Keolis de tienjarige concessie IJssel-Vecht in 2019, maar dit werd in 2020 ingetrokken nadat onregelmatigheden aan het licht kwamen. Keolis deed wel opnieuw mee met de aanbesteding en Qbuzz diende eveneens een bod in, maar de offerte van EBS werd door de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel als beste beoordeeld.

De concessie heeft nu een loopduur van dertien jaar, om op die manier te voorkomen dat de busvloot twee keer van eigenaar moet wisselen. De huidige bussen zijn namelijk aangeschaft door Keolis, maar die vervoerder heeft hiermee straks slechts twee jaar gereden. Daarom werd in de nieuwe aanbesteding een overnameverplichting opgenomen van 90 procent van de vloot.

Het nieuwe concessiegebied omvat in eerste instantie het gebied van deze huidige noodconcessie, exclusief het deel Veluwe Zuid. Voor dit deel wordt eerst een noodconcessie verleend, waarna het in een andere concessie wordt opgenomen.

Soepele overgang

EBS is erg blij de concessie te hebben gewonnen. “IJssel-Vecht is een hele mooie regio die wij graag bedienen”, vertelt algemeen directeur Wilko Mol. “Dat de provincies ons op basis van onze bieding een vervoerder met een duidelijke visie en strategie voor ontwikkeling van openbaar vervoer noemen stemt erg tevreden. We gaan nu met elkaar aan het werk om voor een soepel overgang te zorgen. We heten alle nieuwe medewerkers en reizigers alvast van harte welkom.”

De provincies die deze concessie samen aanbesteden denken met hun keuze te hebben gezorgd voor duurzaam, aantrekkelijk en toekomstbestendig openbaar vervoer dat aansluit op de wensen en behoeften van reizigers. Ze noemen EBS een ‘ambitieuze vervoerder’ die gaat voor duurzaam en aantrekkelijk openbaar vervoer. Voor deze concessie betalen de provincies samen ongeveer 80 miljoen euro per jaar.

Bovendien blijft het aanbod van vervoer vrijwel overal in stand en zal EBS een kortere zomerdienstregeling rijden. “EBS toont daarbij ambitie met het inzetten op een uitgebreid Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk met comfortRRReis in combinatie met de introductie van een nieuw type snel verbinding bijvoorbeeld tussen Apeldoorn en Zwolle”, aldus de provincie Overijssel. EBS zal de merknaam RRReis voeren en moet helpen om dit merk mee te ontwikkelen.

Reactie Keolis

Dit betekent dat Keolis de concessie definitief verliest. Als reactie hierop zegt de vervoerder een ‘realistische bieding te hebben gedaan binnen de context van het huidige openbaarvervoerslandschap, dat wordt beïnvloedt door de nog altijd durende coronapandemie en stijgende energieprijzen’. Volgens Keolis had het met deze bieding financieel verantwoord kunnen doorgaan met rijden in 2022.

“Wij feliciteren EBS met de winst van dit mooie contract”, aldus ceo Alex Rentier van Keolis. Hoewel we per december afscheid moeten nemen van IJssel-Vecht, ben ik van mening dat de afgelopen 2,5 jaar voor Keolis enorm leerzaam zijn geweest. Het is en blijft een uniek contract met een bijzonder indrukwekkende implementatie en operatie. Die opgedane kennis en kunde gaat niet verloren en zullen wij inzetten bij toekomstige aanbestedingen en binnen de Keolis Group.” Aanvullend zegt de vervoerder de komende periode een goede dienstverlening te blijven bieden aan reizigers en te werken aan een zorgvuldig proces voor de overgang van het personeel en materieel.

Chauffeurs

De provincie vindt het positief dat EBS wil investeren in de ontwikkeling van chauffeurs en wil de reizigersbeleving centraal stellen. In de inschrijving heeft de vervoerder goed onderbouwd hoe ze een excellente dienstverlening gaat bereiken. Verder is het de ambitie van de provincies om het vervoer te verduurzamen en daaraan levert de vervoerder een goede bijdrage met de duurzaamheidsstrategie.

Door de coronacrisis zijn de afgelopen jaren veel concessies uitgesteld en het OV heeft hierdoor een flinke klap gekregen. In deze aanbesteding is daar rekening mee gehouden. De vervoerder krijgt dus meer mogelijkheden om bij wijzigingen in de vraag de dienstregeling aan te passen. Bovendien loopt de vervoerder minder risico als het aantal reizigers terugloopt. In de aanbesteding is veel aandacht gegeven aan het herstel van het aanbod van openbaar vervoer door een vervoerder met een duidelijke visie en strategie voor ontwikkeling van openbaar vervoer in de toekomst.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Concessie IJssel-Vecht naar EBS”

Lycomedes Of Hecate|13.04.22|10:36

GECONDOLEERD!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.