
Veel Friezen laten bus links liggen
Foto Dylan
Het OV-busaanbod in Friesland is voor een grote groep inwoners uit de provincie niet aantrekkelijk genoeg om er gebruik van te maken. Ze verkiezen de auto of fiets vanwege de hoge kosten, de langere reistijd en het gemis van vrijheid. Dat geldt vooral voor Friezen uit de kleinste kernen, waar de dienstregeling beperkt is. Dat concludeert student bestuurskunde Jasper van Doremalen in zijn afstudeeronderzoek.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
De’A’- kernen betreffen ook TRI-Modaal OV knooppunten Harlingen, naast Holwerd, Lauwersoog en Lemmer; Sneek.
In Harlingen is een lacune, Fryslân en Arriva weigeren ism Rocov Harlingen als halte (Interliner 350/1) aan te doen
op basis van niet actuele cijfers voor in/uitstappers. Ook doen Rederij Doeksen en Fryslan/Arriva niets met de vervoersbehoefte
Boot-aansluitend AF Vlieland/Terschelling. TIp: werk met meer actuele cijfers in dynamisch continu-survey van ALLE OV bootreizigers
Dat is inderdaad weinig verrassend. Een uursdienst (of nog minder) is absoluut niet marktconform. Het is een (minimale) voorziening voor captives en ov-idealisten. Dat weet toch iedereen met een beetje verstand van zaken, me dunkt.
Ook een halfuursdienst is in veel gevallen nog te weinig om echt aantrekkelijk te kunnen zijn, maar het is op zich al wel een grote verbetering. Pas bij een kwartiersfrequentie begint het marktbeeld serieus te kantelen.