Bodycam NS

Agressie op het spoor en in het streekvervoer gestegen

(Bron: NS)

De agressie in het streekvervoer is het afgelopen jaar flink toegenomen. Het aantal meldingen door personeel liep op van 787 in 2020 naar 977 in 2021. In het stadsvervoer nam het aantal meldingen juist iets af van 636 in 2020 naar 6060 in 2021.

Die cijfers staan in een brief van minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid aan de Tweede Kamer, waarin ze vragen van Kamerleden van de VVD beantwoordt over agressie op het spoor en het station.

Ook de NS constateert een stijgende agressie, zoals het vervoersbedrijf eerder dit jaar zelf ook al bekendmaakte. Er waren vorig jaar 744 zogeheten A-incidenten van verbale en fysieke agressie, die onder het strafrecht vallen. In 2020 waren dat er nog 660.

Bodycam

De coronamaatregelen lijken een duidelijke rol te spelen, zo blijkt uit de laatste Personeelsmonitor sociale veiligheid onder OV-medewerkers uit 2020. De monitor wordt tweejaarlijks gehouden. In de meeste recente editie van 2020 waren ook vragen opgenomen over de coronacrisis. Daaruit bleek dat 49 procent van het OV-personeel zich onveiliger voelde door corona en 72 procent maakte minimaal één keer mee dat reizigers zich agressief gedroegen vanwege de mondkapjesplicht.

De ruim 700 medewerkers Veiligheid & Service van zijn standaard uitgerust met een bodycam, net als de door NS ingehuurde beveiligers. De minister schat de kosten om ook alle 2.800 hoofdconducteurs ermee uit te rusten op zo’n 2.800.000 miljoen euro.

Boa-bevoegdheid

De hoofdconducteurs hebben nu ook allemaal een boa-bevoegdheid, waarmee ze onder meer bekeuringen kunnen uitschrijven. De NS overweegt om die boa-bevoegdheid voor de hoofdconducteurs te laten vervallen, maar eerst moet de ondernemingsraad zich daar de komende weken nog over uitspreken. Vakbond FNV Spoor pleitte er onlangs voor om als de boa-bevoegdheid voor deze groep inderdaad verdwijnt, dan het aantal veiligheidsmedewerkers uit te breiden.

De NS vroeg het ministerie van Justitie en Veiligheid eerder dit jaar om mogelijk te maken dat de veiligheidsmedewerkers meer bevoegdheden krijgen en de VVD-Kamerleden vroegen of Yeşilgöz-Zegerius ook wil nagaan of andere vervoerders diezelfde behoefte hebben. De bewindsvrouw verwijst naar een Kamerbrief van eind vorig jaar over de herijking van de boa-functie en het boa-bestel. Daarin kondigde haar ministerie aan de boa onafhankelijker te willen laten werken en in te willen zetten op een betere toegang tot systemen. Volgens de minister vinden er in het licht van die voorgenomen veranderingen op dit moment gesprekken plaats tussen de ministeries van Justitie en Veiligheid en Infrastructuur en Waterstaat en de NS “om te verkennen hoe de vaststelling van de identiteit door boa’s mogelijk kan worden gemaakt”.

Assistentie politie

De afgelopen twee jaar werd de politie bijna 12.000 keer opgeroepen door een conducteur of boa, meldt, Yeşilgöz-Zegerius. Dat aantal ligt iets lager dan de voorgaande drie jaar. In de periode tussen 2017 en 2020 ging 30 tot 40 procent van de assistentieverzoeken om een reiziger zonder identiteitsbewijs of waarbij de identiteit moest worden vastgesteld. Het afgelopen jaar steeg dat percentage naar 50 procent.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.