Arriva-bussen in Leeuwarden, Friesland

OV in Friesland pakt duurder uit door hoge brandstofkosten

De provincie Friesland was vorig jaar 2,2 miljoen euro extra kwijt aan bus- en treinvervoer vanwege de stijgende brandstof- en energiekosten. Die kosten moet de provincie als concessieverlener zelf voor rekening nemen, zo bepaalt de wet, terwijl er niet geschrapt mag worden in de dienstregeling.

Het openbaar vervoer kostte de provincie in 2021 al 52 miljoen euro. Er was rekening gehouden met een mogelijke tegenvaller van 1,4 miljoen euro. Nu dit bedrag hoger uitvalt, is er nog eens 800.000 euro uit de provinciale reservegelden nodig. Het provinciebestuur verwacht over 2022 dat er opnieuw een extra uitgave nodig is. Hoe groot die extra post zal zijn, hangt af van de ontwikkelingen dit jaar.

Inventarisatie

De extra bijdrage voor het openbaar vervoer kwam aan het licht tijdens een inventarisatie van de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor de provinciale activiteiten. Daaruit werd duidelijk dat de prijzen van brandstof, energie en grondstoffen ook al voorafgaand aan de Russische invasie stegen. De kosten voor het openbaar vervoer maken dit duidelijk. Het conflict in Oost-Europa heeft dit effect versterkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV in Friesland pakt duurder uit door hoge brandstofkosten | OVPro.nl
Arriva-bussen in Leeuwarden, Friesland

OV in Friesland pakt duurder uit door hoge brandstofkosten

De provincie Friesland was vorig jaar 2,2 miljoen euro extra kwijt aan bus- en treinvervoer vanwege de stijgende brandstof- en energiekosten. Die kosten moet de provincie als concessieverlener zelf voor rekening nemen, zo bepaalt de wet, terwijl er niet geschrapt mag worden in de dienstregeling.

Het openbaar vervoer kostte de provincie in 2021 al 52 miljoen euro. Er was rekening gehouden met een mogelijke tegenvaller van 1,4 miljoen euro. Nu dit bedrag hoger uitvalt, is er nog eens 800.000 euro uit de provinciale reservegelden nodig. Het provinciebestuur verwacht over 2022 dat er opnieuw een extra uitgave nodig is. Hoe groot die extra post zal zijn, hangt af van de ontwikkelingen dit jaar.

Inventarisatie

De extra bijdrage voor het openbaar vervoer kwam aan het licht tijdens een inventarisatie van de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor de provinciale activiteiten. Daaruit werd duidelijk dat de prijzen van brandstof, energie en grondstoffen ook al voorafgaand aan de Russische invasie stegen. De kosten voor het openbaar vervoer maken dit duidelijk. Het conflict in Oost-Europa heeft dit effect versterkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.