Cao-actie bij Qbuzz. Foto: persbureau Noordernieuws

Staking bij Qbuzz in Groningen en Drenthe, werkgevers laten zich niet onder druk zetten

Staking bij Qbuzz in noordelijk Nederland Foto: persbureau Noordernieuws

Bij Qbuzz in Oude Pekela, Stadskanaal en Emmen staken werknemers die lid zijn van vakbond FNV vandaag omdat ze een betere cao voor het openbaar vervoer willen. Voor werkgeversorganisatie VWOV (Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer) kwam de aankondiging eerder deze week als een verrassing, zegt voorzitter Fred Kagie. Hij laat weten dat de werkgevers zich niet onder druk te laten zetten door de acties. “We laten het gewoon gebeuren.” Hij noemt de eisen van FNV extreem.

Tijdens de cao-onderhandelingen legden de werkgevers in februari een eindbod neer bij bonden FNV en CNV. De leden van die laatste bond gingen daarmee akkoord. FNV vond het bod veel te mager en voelde zich erdoor overvallen. De bond stelde na een ledenraadpleging een ultimatum met eisen aan de werkgevers. Volgens Kagie zijn die eisen, waaronder een generatiepact, onbetaalbaar en bovendien organisatorisch onuitvoerbaar. “Dat is een hele dure regeling. Zelfs als er geen pandemie zou zijn, zou het een idioot wensenpakket zijn.”

Overgangsregeling

VWOV ziet de cao waarvoor FNV nu staakt als een overgangsregeling. De cao heeft een looptijd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. Dat geldt ook voor CNV, die dinsdag nog een haastig persbericht uitbracht om er nog een keer op te wijzen dat die bond niet meedoet met de acties. Een “bescheiden tussen-cao”, zo omschrijft CNV het akkoord waarmee zijn leden wel mee ingestemd hebben.

De volgende cao-ronde start alweer in het najaar en CNV zegt daar de aandacht nu op te richten, want er blijft genoeg te verbeteren volgens CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi. “Arbeidsomstandigheden, werkdruk en meer waardering staan voor ons hoog op de agenda. Want als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is dat de marktwerking in het openbaar vervoer veel te ver is doorgeschoten. OV-bedrijven hebben werknemers tot sluitpost op de begroting gemaakt en daar betalen ze nu de prijs voor, met grote personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim. Als ze dat ook inzien, kunnen we afspraken gaan maken over hoe het echt beter kan.”

Instemming FNV niet nodig

Ook voor VWOV moeten structurele verbeteringen in het OV de inzet zijn van de volgende cao-ronde. Over die volgende cao wil voorzitter Kagie graag in gesprek met beide bonden en liefst tijdig. De huidige acties van FNV zijn voor hem geen aanleiding om opnieuw aan tafel te gaan. Hij verwacht bovendien dat er een snel een cao zal zijn, acties of niet. Instemming van FNV is immers niet nodig omdat CNV wel groen licht heeft gegeven.

CNV heeft nog even afgewacht, maar op het moment dat die een handtekening zet onder het cao-akkoord is er een nieuwe cao voor de werknemers in het openbaar vervoer. De cao moet er ook snel komen volgens Kagie omdat de afgesproken loonverhoging van 2,8 procent per 1 juli betaald moet worden. CNV laat desgevraagd weten collega-bond FNV voorlopig de ruimte te geven, maar dat die ruimte niet onbeperkt is. Ook CNV verwijst naar de datum van 1 juli.

Qbuzz

Bij Qbuzz in Groningen en Drenthe vallen de gevolgen van de stakingen tot nu toe mee, laat een woordvoerster weten. Er vallen behoorlijk wat ritten uit omdat de actiebereidheid van het forse aandeel FNV-chauffeurs in de vestigingen Oude Pekela, Stadskanaal en Emmen groot is. Maar doordat FNV de actie eerder deze week al aankondigde, heeft Qbuzz er rekening mee kunnen houden. In de reisplanner is aangegeven welke ritten vervallen, zodat reizigers weten waar ze aan toe zijn. Bij de klantenservice zijn daardoor volgens de woordvoerster weinig vragen en klachten binnengekomen. Ook in de bedrijfsvoering zijn wat aanpassingen geweest, waardoor chauffeurs die wel werken hun hele dienst in dezelfde bus rijden.

De staking vandaag in het noorden van het land is de start van een estafettestaking. FNV kondigde aan door te gaan met actievoeren op andere plekken in het land zolang dat nodig is. Tijdens de eindexamens wordt er niet gestaakt.

Lonen omhoog, werkdruk omlaag

Eén van de stakende buschauffeurs zei eerder vandaag tegen RTV Noord dat de acties echt noodzakelijk zijn. Hij vindt dat de lonen omhoog moeten om de inflatie te compenseren en dat er iets gedaan moet worden om de werkdruk te verlagen.

Een collega van hem hekelde bij RTV Drenthe onder meer de late diensten en de korte rustperiodes tussen de diensten. Daar komt bij dat chauffeurs in Drenthe volgens hem de afgelopen jaren in de frontlinie hebben gewerkt, niet alleen vanwege de coronacrisis, maar ook door het vervoer van asielzoekers naar Ter Apel wat gepaard ging met veel overlast. Er is een grens aan de flexibiliteit die steeds maar weer gevraagd wordt, zegt hij.

Reizigers

Rover keurt de stakingen in het streekvervoer af. De reizigersorganisatie roept op tot reizigersvriendelijke acties. “Deze acties treffen reizigers die hierdoor niet naar werk, school of mantelzorg kunnen. Net als het openbaar vervoer essentieel in de samenleving”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.